حجتالاسلام و المسلمین حبیبا... شعبانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم همدان اخیراً در گفتوگویی با خبرگزاری ایرنا که متن آن را همدانپیام نیز انعکاس داده است به عزاداران و هیأتهای حسینی در خصوص دچار شدن به خرافات هشدار داده است و گفته است برای هر چیز مقدس به طور طبیعی احتمال بروز برخی آسیبها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها موضوع خرافات است.
استاد شهید مرتضی مطهری که امام راحل عظیمالشأن تمام آثارش را بدون استثناء خوب و قابل استفاده دانستند در کتاب ارزشمند حماسه حسینی که در 3 جلد به وسیله انتشارات صدرا چاپ و منتشر شده است. بخشی را به موضوع انحرافات عاشورا اختصاص داده است که علاقهمندان میتوانند برای استفاده کامل از مبحث مورد نظر به آن کتاب مراجعه نمایند.
شاید یکی از دلایل اصلی آلوده شدن به خرافات عدم مراجعه به منابع دست اول و معتبر تاریخی و نیز ارتباط ضعیف با بزرگان دین و بیتوجهی به گفتار و رفتار آنان است. بزرگانی چون مراجع عظام تقلید و در رأس همه مقام معظم رهبری که توجه ویژهای به عزداریها و مراسم مذهبی داشته و معمولاً مراسمی که از طرف معظم له در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار میشود از سخنرانان و از مداحان درجه یک و با سواد دعوت میشود.
یکی از موضوعاتی که تا دو دهه قبل در کشور در مراسم عزاداری حسینی در کشور وجود داشت و با کمال تأسف در برخی کشورهای اسلامی هنوز هم ادامه دارد. موضوع قمهزنی به وسیله عزاداران حسینی بود که مقام معظم رهبری با قاطعیت تمام جلو آن را گرفتند و در شرایط فعلی قمه زنی را به ضرر اسلام و تشیع دانستند.
و از آنجایی که در نظام مقدس اسلامی گفتار ولی فقیه زمان نافذ بوده و فصل الخطاب همه میباشد. تمامی پیروان حسینی و عزاداران حسینی از حکم ممنوعیت قمهزنی تبعیت نموده و آن را کنار گذاشتند. و امروز دستجات حسینی در اکثر موارد به همان شیوه سلف و عزارداریهای سنتی به نوحهخوانی و سینهزنی میپردازند. نمونههایی از این دست عزداریها را میتوان در زنجان، یزد و بم و سایر شهرهای کشور به خوبی مشاهده کرد.
امام راحل عظیمالشأن نیز به همان شیوه عزاداری سنتی تأکید داشتند آن عزیز سفر کرده فرمود ما ملت گریه هستیم گریه بر عزای حسین(ع) که آن همه در احادیث به اهمیت آن تأکید شده است تا جایی که قطره اشکی به اندازه بال مگسی برای امام حسین و یارانش پاداشهای معنوی فراوان داشته و ناجی شیعیان آن حضرت خواهد بود.
و یا اینکه حتی تباکی (حالت غمگینی و گریه) نیز همین اثرات عظیم را در پی دارد نشان از اهمیت عزداریهای سنتی و خالصانه و به دور از هر گونه پیرایه و خدای ناکرده خرافی د رمصائب اهل بیت علیهمالسلام را دارد.
آلوده شدن به خرافات و انحرافات در خصوص واقعه جانگداز عاشورای سال 61 هجری تنها به گفتار خلاصه نمیشود. امروزه برخی افراد حتی تا مرحله جاسوسی برای بیگانه در قالب مداحی پیشرفتهاند و نفوذ دشمن که همواره تأکید مقام معظم رهبری بوده است ممکن است تا درون مقدسترین کارها از قبیل عزای امام حسین علیهم السلام نیز به ظهور و بروز برسد. که باید همه هیأت و دستجات و سخنرانان و مداحان مواظب نفوذ باشند. امروز تبلیغ شیعه انگلیسی با هزینههای فراوان در دستور کار دشمنان اسلام قرار دارد. یکی از شیوههای آنها دعوت به انجام کارهای افراطی در عزاداریها از قبیل قمهزنی و یا زنجیر زنی با استفاده از زنجیرهای تیغدار است که موجب خونریزیهای شدید در بدن میشود. و سوژهای برای رسانههای بیگانه برای تبلیغ علیهاسلام به ویژه مذهب تشیع است.
از این رو شیعیان علوی و حسینی و مهدوی در کشورمان باید از هر گونه خرافه و انجام کارهای خلاف شئون دین اسلام و مذهب تشیع خودداری کنند و با توجه به نصایح بزرگان دین به ویژه مقام معظم رهبری از رفتارها و گفتارها و یا استفاده از موسیقیهایی که دور از شأن مراسم مذهبی و به ویژه عزای حسینی است خودداری کنند.
مراجعه به کتابها و مقتلهای معتبر از قبیل لهووف سیدابن طاوس و یا نفس المهموم حاج شیخ عباس قمی که مقام معظم رهبری نیز به استفاده از آنها تأکید داشتند میتواند در بیان درست حقایق کربلا و عاشورا راهگشا باشد.
کتاب معالی السبطین که در حقیقت مقتل جامعی است مطالب خوبی در خصوص واقعه عاشورا و زندگانی حسنین در اختیار ما گذاشته است.
کتاب شریف خصایص الحسنینه مرحوم علامه شیخ جعفر شوشتری نیز مطالب بسیار فراوان و آموزندهدر خصوص اهمیت عزاداری بر امام حسین علیهالسلام و یارانش دارد.
که امروز مورد استفاده خطبای بزرگوار قرار دارد. علامه شوشتری آنگونه که مترجم نیز در مقدمه کتاب اشاره کرده است از زاویه دیگری به واقعه عاشورا پرداخته است و به طور کلی در بیان وقایع عاشورا و ذکر مصائب تمسک به شیوه بزرگان دین میتواند ما را از خطر آلوده شدن به انحرافات و خرافات مصون دارد.
کما اینکه در بیان مداحیها باید از اشعار نغز و مرثیههای شاعران بزرگ بهره جست و از گفتن اشعار ضعیف و سست که ممکن است وهن عاشورا و کربلا و امام حسین (ع) و یاران با وفایش باشد خودداری کرد.
خوشبختانه ادبیات فارسی مشحون است از اشعار شاعران بزرگ در مدح و منقبت و مراثی ائمه اطهار و به ویژه مرثیههایی در خصوص واقعه عاشورا و کربلا و مصائب اهل بیت و خامس آل عبا امام حسین(ع) و یارانش و اگر شاعرانی چون محتشم کاشانی و عمان سامانی توانستهاند مرثیههای جاودانهای را بسرایند ناشی از اخلاص و محبت آنها به اهل بیت پیامبر بوده است و ترکیب بند 12 بندی وی تابلو کربلائیان و عاشورائیان گشته است که باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است/ باز این چه رستخیز عظیم است که از زمین/ بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است/ این صبح تیره باز دمید از کجا که از او/ کار جهان و خلق جهان جمله در هم است/ گر خوانمش قیامت کبری بعید نیست/ این رستخیز عام که نامش محرم است
|