سوژه تحلیل پلانی از یک مسابقه با برنامه ی استعدادیابی در حوزۀ کسبوکار است که تلاش میکند که در خلال برنامه، اهمیت تولید داخلی را توضیح دهد و با نقد تجربههای مختلف در این حوزه زیر و بم کار اقتصادی را برای مخاطبانی که سواد تخصصی ندارند توضیح دهد.
مسابقۀ «میدون» برنامهای استعدادیابی در حوزۀ بازاریابی و تولید صنعتی است. در هر قسمت از این مسابقه، چند شرکتکننده در قالب یک اجرا، محصول خود را معرفی میکنند تا بتوانند برای رشد و گسترش محصول خود سرمایه جذب کنند یا تبلیغات بگیرند.
کارشناسان برنامه که در حوزههای مختلف تخصص دارند با پارامترهای مختلف خود، محصولات شرکتکنندگان را میسنجند و مشکلات کسبوکارشان را توضیح میدهند و نقاط قوّت و ضعفش را بررسی میکنند.
درنهایت هم کارشناسان با توجه به میزان موفقیت هر کسبوکار، به شرکتکنندگان سکه میدهند.
مینا مهرنوش، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل چندین شتابدهنده و مرکز استعدادیابی و خلاقیت کسبوکار؛ علیرضا یونچی، عضو مجمع عالی واردات؛ پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعۀ فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان و امیرحسین اسدی، مدیرعامل چندین شتابدهنده و استارتآپ، تیم داوری نخستین دوره از مسابقۀ بزرگ تلویزیونی «میدون» را تشکیل میدهند. درنهایت هم مخاطبان به محصول برتر رأی میدهند تا برنده مشخص شود. در این میان، مجری برنامه دربارۀ کسبوکارها توضیح میدهد و بعد از هر اجرا با شرکتکنندگان مصاحبه میکند.
لیوان سفالی شکست
یکی از قسمتهای برنامه میدون صحبت از ارائه توانمندیهای یک کار آفرین است که با بازیافت قرار است به تولیدات سفال رو آورد . اما آنسوی میز کارشناسان فضایی را رقم میزنند که دلچسب نیست . مخاطبان رسانه ملی در این قسمت از برنامه شاهدند که در یک قضاوت هنری علیرضا یونچی، عضو مجمع عالی واردات؛ از داوران مسابقه با ادبیات متفاوت و متمایز تصاویری را روی آنتن برد که موجب برانگیختن احساسات هنری هنرمندان شهر جهانی سفال میشود و توصیف صریح و تلخ وی از کیفیت سفال لالجین موجب میشود این اتفاق خاطر قشر عظیمی از کارشناسان و اصحاب رسانه در استان را مکدر کرد. در برخی گفت و شنودها عنوان شد همه برنامه چیز دیگری بود و آن قسمت از برنامه که در فضای مجازی بازنشر شد چیز دیگری...
اصل موضوع هر آنچه که بود تصویری که روی آنتن رفت بیانگر جملاتی بود که هیچ رنگ و بویی از ادبیات هنری یک کارشناس نداشت. لیوان سفالی که ساخته دست هنرمندان لالجینی بود توسط کارشناس برنامه با ضربه به لبه میز پرتاب و شکسته شد و همزمان با این اتفاق این کارشناس عنوان کرد چگونه نام این اثر را اثر هنری می گذاریم مثل این است که سازنده فرغون به نمایشگاه خودرو در فلان کشور غربی برود. باور کنیم برخی دست ساخته های ایرانی ارزش مطلوبی ندارند این جملات در حالی گفته شد که حتی اگر موضوع مبحث خاصی بود همه هنر لالجین و همه هنرمندان لالجین را خطاب قرار داد لالجینی که امروز 6 سال از جهانی شدنش می گذرد و یکی از کوچکترین اما پرقابلیتترین شهرهای هنری ثبت شده در سازمان جهانی صنایع دستی است.
خاصیت سفال شکستن است
کارشناس صنایع دستی که در سوابق اجرایی خود سمت معاون صنایع دستی استان همدان را نیز دارد عنوان کرد: کارشناسی که سفال لالجین را روی آنتن ملی شکست در اصل قلب و غرور همه هنرمندان لالجینی را شکست ما نمی توانیم برای هر موضوعی به هر مثال و شی و هر قشری اشاره کنیم هر کلمه بار معنایی خود را دارد و هر کارشناس در برابر واژه به واژه اظهارنظرهایش نسبت به محتوا باید پاسخگو باشد.
بهجت عباسی گفت: دستساخته های هنری اگر با یکدیگر متفاوت نباشد و طرح و رنگ مختلف بر سیمای آنها ننشسته باشد نمیتواند بیانگر رد پای نگاه هنرمند باشد. آیا میتوانیم بگوییم چون سفال میشکند پس ساختن آن دلیلی ندارد مگر غیر از این است که خاصیت سفال شکستن است. آیا میتوان گفت چون دستگاه بافت فرش ماشینی الآن جهان را اشباع کرده پس بنا کردن دارهای قالی کاری خالی از عرف و بیهوده و عبث است.
وی عنوان کرد: خوب است برای هر اظهارنظری نکات ظریفی را مدنظر قرار دهیم در حال حاضر کارهای هنری هم درجهبندی میشوند همه تولیدات هنری یک طیف و یک شکل و یک ارزش را به خود اختصاص نمیدهند.
این کارشناس با اشاره به اهمیت جایگاه لالجین در عرصه هنرجهانی سفال گفت: وقتی به هر دلیلی در مورد هنر سفال و سفالگر لالجین اظهارنظر میکنیم دقیقاً بازار جهانی و ملی این هنر را نشانه میرویم. سفال لالجین غرور ملی ایران است و حیثت استان، نمیتوان هر برخوردی را با این داشته ارزشمند انجام داد.
عباسی عنوان کرد: این مهم که نوع لعاب و طرح سفال لالجین نیازمند ارتقاء و به روز شدن است غیرقابل انکار میباشد الآن دنیا روی سفالهای نگینی و لعاب نگین کار می کند آنها که مسئولیت دارند پا پیش بگذارند و لالجین را در قد و اندازه جهانی شدن روی آنتن ببرند امروز این شهر کوچک جهانی نیازمند توجه و ارائه برنامه در راستای به روز شدن در تکنیکهای ساخت سفال است. وقتی 22 کشور دنیا مقصد سفال لالجین است دیگر واژه صادرات نیازمند حمایت در استان و این شهر هنریست باید ظرفیتها را تقویت کنیم.
محتوای این برنامه هر چه که بود از تولید تا بازیافت و کل گفتوگوهای کارشناس هر چه که بود از نقد تا توصیف نباید همه آنچه که لالجین داشت را روی آنتن ملی زیر سوال میبرد روزی ما برای وارد کردن لالجین به لیست شهرهای جهانی حیثیت ملی را گرو گذاشتیم.
آنچه این هنر را از دیگر هنرهای دست ساخته متمایز می کند این است که هنرمندان لالجینی اجازه ورود تکنولوژی و صنعت را به خط تولید سفال ندادهاند همچنان چرخ سفالی میچرخد و روح هنرمند در سفال دمیده می شود و هنر سفالگر بازار را به شور و شعف میرساند.
وی گفت: از سال 1385 تاکنون بالاترین رقم صادرات سفال و صادر کننده برتر کشور مختص شهر جهانی لالجین بوده است بیش از 8000 نفر امروز به صورت مستقیم و غیرمستقیم از محل تولید سفال در این شهر ارتزاق می کنند و خوب است روی آنتن ملی کسی پیدا شود و این مهم را فریاد زند که لالجین تنها شهر بیکار است که اتفاقاً شاغلین آن مهاجر به شهرهای دیگر می شوند تا حرفه سفالگری را به دیگران آموزش دهند تا موجب اشتغالزایی فرای مرزهای استان باشند.
نقش صنایعدستی در اشتغال
یک کارشناس صنایع دستی در زمینه اهمیت جایگاه هنر و صنایع دستی در لالجین گفت : صنایع دستی جایگاه ویژه ای در میراث فرهنگی هر ملتی دارد، تنوع صنایع دستی نشان دهنده ذوق، تفکر و خلاقیت یک ملت است، و بسته به موقعیت جغرافیایی هر منطقه متفاوت است؛ صنایع دستی تاثیر زیادی بر اقتصاد، اشتغال، صادرات، گردشگری و فرهنگ هر منطقه دارد و حمایت از داشته های هنری آن منطقه ضرورت غیر قابل انکاری دارد
مسعود ملکی گفت : لالجین با جمعیتی افزون بر ۱۵ هزار نفر در ۲۳ کیلومتری مرکز استان همدان واقعشده و بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد خرد، کوچک و متوسط تولید، تکمیل و فروش سفال و سرامیک را در خود جایداده است بهگونهای که فعالیت ۸۰ درصد مردم این شهر با صنعت سفال و سرامیک اعم از تولید، تکمیل، فروش، صادرات، حملونقل مرتبط است با توجه به اتفاقاتی که در روزهای اخیر به عنوان حواشی دامان فعالیت هنرمندان لالجین را گرفت اصلا منصفانه نبود .
وی تاکید کرد : شهری گردشگرپذیر که طبق گفته مسئولین استان همدان با یک هزار و ۳۰۰ کارگاه توانسته برای پنج هزار و ۶۳۰ زن و مرد اشتغال ایجاد کند حالا باید با توانمندیهایش روی آنتن ملی و رسانه ها برود نه کم و کسری ها ..
این کارشناس گفت : انچه شهر کوچک جهانی لالجین را از دیگر شهرهای جهانی متمایز میکند این است که بخش اعظمی از جمعیت لالجین در کارگاههای خانگی به شیوه سنتی به ساخت انواع ظروف سفالین کاربردی و تزئینی مشغول هستند و آنها امروز با دست ساخته های ارزشمند خود بخشی از بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند .
لابلای حرفهای مردم لالجین
گروهی از هنرمندان لالجین با انتشار یادداشتی مواردی را از متولیان امور شهری و استانی خواستار شدند در بخشی از این یادداشت آمده است شورای اسلامی شهر لالجین به اهانت کنندگان روی آنتن ملی یک پاسخ کارشناسی دهد در صورت امکان امام جمعه این شهر از صدا و سیمای ملی بخواهد برای پاک رد پای به جای مانده از این برنامه عذرخواهی کند.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی صدای اعتراض خود و مردم این شهر را رسانهای کند دبیرخانه شهر جهانی سفال بیانیهای ملی در خصوص رد اظهارات داور برنامه و درخواست جبران اجحاف وارده به این شهر جهانی کند در این زمینه آنها از اتحادیه سفال و سرامیک هم خواستند طی بیانیهای رسمی اعتراض هنرمندان را به مقامات استانی و کشوری اعلام و خواستار جبران آن باشند.
اداره کل میراث فرهنگی استان مستندات لازم را نسبت به داوری برنامه یاد شده به صدا و سیما ارائه دهد و از حیثیت هنرمند لالجین دفاع کند کوتاه سخن آنکه روا نبود درست در روز ششمین سالروز جهانی شدن لالجین به جای آنکه حیثیت و هنر هنرمند لالجین روی آنتن ملی برود تبلیغ نامناسب موجب شکسته شدن غرور مردمانی شوند که به خاک جان می بخشند.
|