1398-08-111398-08-21bool(false) 1398-08-111398-08-21bool(false) 1398-08-111398-08-21bool(false) پایگاه اطلاع رسانی روزنامه همدان پیام
 
تاریخ چاپ : سه شنبه ، 21 آبان 1398

کد خبر : 95219

 
موسیقی فولکلور ایران در گوش شهر پیچید

اجرای رستاک؛آشتی بین دو نسل
تاریخ خبر : 1398-04-02
نویسنده : مریم مقدم
     
 
 
     
متن خبر :


 این روزها که بازار برگزاری کنسرت ها با خوانندگان پاپ در همدان گرم است به یکباره خبر اجرای گروه رستاک در مجتمع ابن سینای همد ان رسانه ای می‌شود . و اجرای این گروه حال و هوایی را بین دوستداران موسیقی رقم می‌زند که وصف آن جز با حضور در بین مردم شاهد اجرا ممکن نیست .رستاک شامگاه 5 شنبه گذشته حال موسیقی محلی را خوب کرد و نو ای شعرهای  همراه با ملودی شهرهای ایران را راهی شهرهمدان کرد . برای این انتخاب و اجرا باید به برگزار کنندگان و متولیان امور فر هنگی و هنری  و مرادی نور مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی همدان خدا قوت گفت چرا که ایجاد چنین فضاهای فرهنگی توانست حال اجرای موسیقی محلی را بین اقشار جوان با اجراهای به روز گروه رستاک بهبود بخشد .
 جای خالی موسیقی همدانی
پیچش نوای موسیقی محلی ایران زیر آسمان شهر ، همچون مادربزرگی است كه قصه ها و حماسه های هزاران ساله این سرزمین كهن را برایت نقل می كند، به همین راحتی می توانی چشم بَربندی و افكارت را به گذشته های دور متصل كنی. آنچه جای افسوس داشت جای خالی موسیقی همدانی بین موسیقی دیگر شهرهای ایران است که حتی در شب اجرای رستاکی ها در هگمتانه هم پر نشد .
موسیقی فولک ایران شامل طیف گسترده‌ای از اقوام می‌شود  که هر کدام گویش و ساختار منحصر به فرد خودشان را دارند اما همدانی ها از این مهم بی بهره اند و حتی اگر موسیقی محلی هم داشته باشیم ؛آنقدر با گوش‌ها غریب است که حتی خود همدانی‌ها هم از آن ذهنیتی ندارند
 رستاک از کجا آمد
حدود ۲۲ سال پیش سیامک سپهری گروهی را تحت عنوان «رستاک» تشکیل داد که دغدغه‌شان استفاده از المان‌های بومی و فولک در موسیقی‌شان بود.پس از مدتها راه رستاک به همدان رسید و با توجه به سبک موسیقی رستاک و استقبالی که از این اجرا شد، انتخاب همدان برای این اجرا در سالن ابن سینا  ‌توانست انتخاب خوبی  باشد.
با همه کم و زیادهای اجرا که بسیار هم طبیعی راست ؛ ضعف در صدا برداری و رو بودن صدای سازها نسبت به خواننده و هم‌خوان‌ها به خوبی حس می‌شد، اما چون قطعات، قطعاتی آشنا بودند و تقریبا همگی شعرها را حفظ بودند می‌شد گفت به نوعی این نقص باعث افت کیفیت اجرا نشد.
حاضران در کنسرت معتقد بودند  انتخاب قطعات شاد در رپرتوار و استفاده از سازهای کوبه‌ای منجر به گذراندن شبی شاد در کنار این گروه شد.
رپرتوار: وهار (کردستان) / رعنا (گیلان) / غربت (کرمان) / لیلا (خراسان) / بارون (لرستان) / لاره (مازندران) / لاله‌لر (آذربایجان) / بلال (بختیاری) / هله‌مالی (بوشهر) / واسونک (فارس) و سوزله (کردستان)
رستاک قطعاتی از آلبوم آخرشان  را نیز در این کنسرت اجرا کردند . برخورد رستاک با قطعات فولک و تنظیمشان به سبک خود ممکن است  مورد پسند خیلی از موزیسین‌ها واقع نشود  اما از دید جامعه محلی و دوستداران موسیقی محلی این‌ مهم  که باعث شده است تا اکثر  مردم بتوانند با موسیقی فولک کشور آشنا شوند و با زیبایی اجرا و اصالت و هویت این موسیقی  ارتباط برقرار کنند، قدم بزرگی در موسیقی پاپ کشور است !
 موسیقی نواحی
موسیقی نواحی  به نغمه‌ها، سازها و نواهای مناطق و نواحی مختلف ایران گفته می شود و در مطالعات و پژوهش‌ها درباره موسیقی نواحی، نام‌هایی چون موسیقی محلی، فولكلور، اقوام و مقامی هم به این‌گونه موسیقایی اطلاق شده است.
موسیقی نواحی این تافته متمایز، جلوه ای است كه به موسیقی صرف، اكتفا نمی كند بلكه شعر، نكته، پند و فضیلت را در منشوری از نغمه، نوا و سكوت تنیده در آیین، رسوم، شادمانه ها، سوگواره ها و حماسه های اقوام این سرزمین كهن به گوش می رساند.
موسیقی نواحی ایران گنجینه ارزشمند معنوی است با این تفاوت كه گنجینه های فیزیكی ما در موزه ها نگهداری می شود اما این گنجینه طی صدها یا هزاران سال قبل، سینه به سینه منتقل شده و اكنون در دستان هنرمندان و پیران موسیقی نواحی مختلف ایران به امانت سپرده شده است و به این ترتیب، موسیقی كه از سالیان دراز كه جهان به معنای امروزی مرز جغرافیایی نداشت شكل گرفته است.
شاید بارها برایتان پیش آمده باشد كه موسیقی یك سرزمین را بارها  گوش كرده باشید و ضرباهنگ آن برایتان بسیار آشنا و مانوس باشد و در ذهن خود دلیل این آشنایی را جستجو كنید و در نهایت به این نتیجه برسید كه این موسیقی شبیه به یک قصه است .

 
 
نشر و نقل مطالب فقط با ذکر نام روزنامه همدان پیام بلامانع است.