1- روز گذشته انتشار فیلمی از سگکشی در شهرستان بهار در فضای مجازی بازهم تخلف شهرداریهای استان در کنترل تحرکات این حیوان در سطح شهرها را یادآوری کرد.
تخلفی که هر از چندی توسط یکی از شهرداریهای استان نمایان میشود و رویکرد آنها به این روش غیرقانونی در برابر حیوانات را مشخص میکند.
2- توسعه، فرایند پیچیدهای نیست بهویژه اکنون که الگوهای آن و راههای رفته دیگران مشخص و پیش روی ما است.
بر همین اساس، توسعه، بدون رعایت حقوق حیوانات و حفظ حقوق آنها از محیط زیست، شدنی نیست و اگر این مهم فرهنگسازی نشود، توسعه کسب شده ناقص و تهی از انسانیت و معنویت خواهد بود.
3- محیط زیست میگوید؛ برای کنترل جمعیت سگهای ولگرد و برابر قانون و دستورالعمل، شهرداریها باید به زندهگیری و عقیمسازی سگهای ولگرد اقدام کنند.
اما از طرفی دیگر اعلام میشود که پیمانکار تخصصی برای این اقدام در شهرستانها نیست در واقع این قانون با توجیه نبودن پیمانکار عقیمسازی اجرا نمیشود و حضور پیمانکار کشتار و اتلاف سگهای ولگرد دلیلی بر سپردن کار به این نوع پیمانکاران میشود.
4- وقتی دستورالعمل و قانونی ابلاغ میشود، باید شیوههای پیشین که خشن بودن و غیرانسانی بودن آنها دلیلی بر تدوین قانون و دستورالعمل جدید بوده، لغو یا استفاده از آنها با جرایم سنگین همراه باشد.
اما به نظر چنین نشده و شهرداری ها همچنان پیمانکاران دست به اسلحه برای سگکشی را برای اتلاف سگها و پرهیز از اجرای دستورالعمل زندهگیری و عقیمسازی اجرا میکنند.
5- در برخی شهرها پس از عقیمسازی، سگها را برای نگهداری به محلهای خاصی که از سوی شهرداری تهیه و در اختیار طرفداران محیط زیست و حقوق حیوانات قرار داده شده، منتقل میکنند.
این انتقال دلیلی میشود تا سگها دیگر ولگرد نباشند و در محیطی به دور از شهر نگهداری شده و مزاحمتی هم برای شهروندان نداشته باشند.
از این محلهای نگهداری در استان همدان هم با همت طرفداران محیط زیست، فعال هست اما دلیل همکاری نکردن شهرداریها با این مراکز، روشن نیست.
6-از دیدگاه اسلام، حمایت از حیوانات بر عهده بشر است البته هنوز بسیاری نمیدانند و آگاه نیستند که حیوان باید در حمایت انسان، زندگی کند.
در اسلام پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) آزار و اذیت حیوانات را منع کرده و کار نادرستی میدانستند و حتی در روایاتی که از امامان نقل شده است، خداوند عقوبت بدی برای آزاردهندگان حیوانات تعیین کرده است.
این موضوعات در اسلام و فرهنگ اسلامی- ایرانی هست و ضرورت دارد همچنان که به مردم آموزش داده میشود، این مهم یعنی حمایت از زندگی حیوانات و آزار نرساندن و تلف نکردن آنها به مسئولان و شهرداریها یادآوری و فرهنگسازی در این زمینه انجام شود.
7- شیوع کرونا در ابتدا انسانها را به تدبیر درباره عملکرد خود در قبال محیطزیست واداشت و همه از بیتوجهی به محیط زیست و حقوق حیوانات و توسعه همراه با تخریب طبیعت بهعنوان عملکرد غیرقابل دفاع بشر سخن گفتند و بر ضرورت صیانت از محیط زیست با بازگشت به طبیعت و پاسداشت آن، رعایت حقوق حیوانات، حفظ جنگلها و گسترش آن، مدیریت پسماندها با تفکیک زباله و رعایت شاخصهای مرتبط دیگر در تمامی حوزهها از زمین گرفته تا دریا و هوا تأکید کردند.
اما اکنون دوباره از این فضا فاصله گرفته شده و قدمها بر راه نادرست گذشته، گذاشته شده است.
حال اینکه با حرکت در این راه نادرست، نادیده گرفتن حقوق حیوانات، بیتوجهی به محیط زیست و توصیههای فرهنگ اسلامی - ایرانی در این زمینه، پایان زمین و زندگی بشر نزدیکتر خواهد شد، همچنان که در کرونا این آسیبپذیری تجربه شده و همچنان هم آسیب وارد شده، ادامه دارد.
|