کرونا که سایهاش بر سر گردشگری سنگین شد، حال کسب درآمدهای اقتصادی از این راه روزبهروز نامساعدتر شد . در کنار همه حوزههای درگیر با چالش کرونا، موسیقی نیز نوای خود را از دست داد.
هنرمندان حوزه موسیقی روزبهروز فاصلهشان با مخاطب بیشتر شد. در این میان اما واکنشها متفاوت بود، برخی نیز بهدنبال راهکارهایی رفتن تا زنگارهای ناامیدی را از سیمای پریشان روزهای کاری خود بزدایند.
در این میان عدهای هم راه ارائه خلاقیت را پیش گرفتند تا با تلفیق بین حوزههای مختلف طرحهای نو دراندازند.
در تلفیق بین هنر و گردشگری ایده تولید یک کلیپ موسیقی که تصویربرداری آن در غار علیصدر بهعنوان پیشانی گردشگری همدان رقم خورد اجرایی شد.
آنچه حائز اهمیت است آهکی بودن این غار است که امکان حیات را به هیچ موجود زندهای نمیدهد و همین نکته دغدغهای برای برنامهریزان را رقم نزد.
خالق این ایده که تعدادی از فعالان گردشگری و موسیقی بودند، تصمیم گرفتند با انجام یک کار مشترک رکود فعالیت کاری را حال و هوایی تازه ببخشند.
به این منظور اجرای نمادین استاد کیوان ساکت همراه با گروه نوازندگان «بانوان وزیری» دقایقی کوتاه بدون صدابرداری و حضور حداقلی افراد گروه موسیقی در شگفتانگیزترین غار آبی جهان انجام شد.
براساس رایزنیها بین بخش گردشگری و موسیقی قرار شد؛ کلیپ 5 دقیقهای که به همت هنرمندان همدانی تهیه و تدوین میشود، توسط چهرههای شاخص فرهنگی در فضای مجازی بارگذاری شود.
انتشار این کلیپ در آینده نزدیک خواهد توانست پیامرسان خلاقیت در معرفی بخشهای گردشگری و پویا بودن هنر موسیقی در عرصه ملی و بینالمللی در دوران کرونا باشد.
پس از صداگذاری بر کلیپ و تدوین آن میتوان امیدوار بود انعکاس زیبای موسیقی در غار علیصدر اتفاقی متمایز در حوزه موسیقی و گردشگری در روزهایی باشد که ناامیدی و رکود کاری در جهان بهواسطه شیوع ویروس کرونا بیداد میکرد.
افزایش گردشگری فرهنگی، گردشگریهای متنوعی را در زیرمجموعه خود توسعه داد و توریسم موسیقی یکی از مهمترین دستاوردهای گردشگری فرهنگی بوده است.
اگرچه در تهیه کلیپ به دلیل شرایط خاص غار علیصدر برای اجرای موسیقی نوازندگی استاد کیوان ساکت و گروه همراه نمادین بود اما پس از تدوین کلیپ گردشگری موسیقی علاوهبر اینکه در مخاطبان احساس لذت، شعف و نوستالژی ناشی از موسیقی را به وجود میآورد و یک فعالیت فرهنگی بسیار مهم محسوب میشود، روی گردشگری استان، غرب کشور و ایران نیز تأثیر شگرفی خواهد داشت. .
برپایه گزارش مؤسسه موسیقی انگلستان که مؤسسهای متشکل از گروهی از ترانهسرایان و مدیران و شرکتهای ضبط و اجرای موسیقی در لندن است، اجرای موسیقی زنده و فعالیت انواع گروههای موسیقی در برگزاری کنسرت در انگلستان بهتنهایی عامل جذب بیش از ۷/۷ میلیون توریست است که درمجموع ۴/۱ میلیارد پوند در مدت سفر خود خرج میکنند.
پیش از آنکه کرونا ارتباطات و اقتصاد را در جهان به چالش بکشد، برپایه محاسبات انجام شده از سوی مؤسسه موسیقی بریتانیا، نزدیک به 19 هزار و 700 شغل تماموقت متکی به توریسم موسیقی و فعالیتهای وابسته به آن بودند.
همچنین کشور اتریش که پایتخت موسیقی کلاسیک جهان است، بنا به آمار سال 2018، میزبان بیش از ده میلیون گردشگر در سال است که از این تعداد حدود ۳ میلیون و 200 هزار نفر از تالارهای موسیقی معروف آن استفاده میکنند.
این اتفاق فقط در کشورهای توسعهیافته نمیافتد، بلکه کشورهای شرقی زیادی با تکیه بر موسیقی بومی و محلی خود موفق شدهاند گردشگران زیادی را با وجود امکانات محدودی که دارند جلب کنند و بهترین نمونه این امر جشنواره موسیقی شرقی در سمرقند است.
ابعاد گستردهای از سرمایهها از ورای گردشگری فرهنگی و بهطور اخص گردشگری موسیقی متوجه اجتماع میزبان میگردد. رونق صنعت گردشگری بهطور عام و احیا و بازتولید فرهنگ، هویت و هنر از دریچه موسیقی بهطور خاص از منابع مهمی است که میتواند میراث ثروتهای سرشاری را در طول زمان حفظ و گسترش دهد.
در بین همه شاخصهای جذب توریست موسیقی جزو مهمی است و بسیاری کشورها از این شاخص استفاده میکنند، ایران بالاترین ظرفیت جذب گردشگر موسیقی را دارد اما بهدلیل شرایط خاص از این ظرفیت بهرهمند نمیشود.
|