■ تحت هر شرایطی پای صندوق رای برویم
گروه سیاسی؛ واژه عدالت محوری از جمله شعارهای کلیدی دولت نهم و دهم بود که بارها و در طی قیچی کردن روبانها از سوی احمدینژاد بیان میشد. اما بر خلاف شعارها، اکثر شاخصها و خصوصاً شاخص کلان اقتصادی ایران تنزل پیدا کرد. نقدینگی از 85 تا 92 به میزان ۶ برابر افزایش یافت و تورم هم 45/3 برابر به میزان قبلیش رسید. بنابراین به عینه شاهد بودیم محوریت عدالت در جامعه یعنی چه؟! دولت یازدهم محوریت را بنا بر اعتدال گذاشت. به لحاظ اندیشهای اعتدال مفهومی است فلسفی که معمولا در بین فیلسوفان کابرد دارد. اعتدال چکیدهای از نتیجهگیری ارسطو در باب اخلاق بود. این فیلسوف برای مرزبندی و تعیین خوب و بد که نشأت گرفته شده از استادش افلاطون بود، نظریه اعتدال را مطرح کرد. نفس آدمی و کنترلش توسط انسان که سبب ایجاد عدالت میشد برای وی بسیار حايز اهمیت بود. به این ترتیب به اولویتبندی نفسها پرداخت بدین صورت که؛ قوه شهویه (وظیفه تأمین نیازهای اولیه انسان) قوه قهریه (مأمور دفاع از حریم وجودی انسان و سلامت ظاهر) و قوه خرد و اندیشه (سامان، تدبیر و تفسیر حیات آدمی)، به این نتیجه میرسد، که جامعه باید با الگو قرار دادن قوای نفسانی انسان، تن به چنین مرتبهگذاری بدهد. ارسطو بر اساس همین مدلها به خلق فلسفه سیاسی مبادرت میکند. میتوانیم اعتدال ارسطویی را همان عدالت محوری نیز بدانیم. فضای عدالتمحوری! دولت قبل رواج نوعی بیقیدی نفسانی بود که تندروی را در جامعه رواج داد و سبب شد دولت بعدی چه در صحنه بینالمللی و چه داخلی به این نتیجه برسد که با تندوری و خشونتطلبی کار مملکت سامان نمییابد. لذا اغلب کاندیداهای دور یازدهم را ترغیب به بیان اعتدال کرد. البته مفهوم اعتدال در ذهن و زبان روحانی نوعی مقابله با افراطگرایی است نه آن ایده ارسطویی.
رئیسجمهوری با بیان این که همواره دو تفکر افراط و تفریط در جامعه ما نمود داشته است، گفت: امروز یک مشکل کشور افراط و افراطیون هستند. به گزارش ایرنا، حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» افزود: افراط از مشت و چماق شروع نمیشود، افراط از مغز شروع میشود. وی تأکید کرد: امروز مشکلاتی را که در جهان داریم بخش بزرگی از افراط است، بعضیها فقط راه افراط را بلد هستند و هیچ دیگری را بلد نیستند. رئيس دولت تدبیروامید خاطرنشان کرد: برخی اندیشه و فکر افراطی دارند و متأسفانه گاهی به دین افراطی میاندیشند و دین را افراطی تبیین میکنند. روحانی با بیان این که اعتدال یک گفتمان است، تصریح کرد: اساس اعتدال از فکر و اندیشه آغاز میشود، اعتدال تنها روش نیست یک بینش است، اعتدال یک منش نیست یک مسیر تفکری است، اعتدال یک شعار نیست یک گفتمان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بین نفع کم و ضرر حتمی نفع کم را انتخاب میکنیم، گفت: ما تحت هر شرایطی باید هفتم اسفندماه پای صندوق رأی برویم. رئيس قوه مجریه ادامه داد: امروز در آستانه انتخابات باید خیلی حواسمان جمع باشد، هم مشکلات را میدانم و میفهمم که آنچه خیلیها میخواستند امروز مطلوب آنها در پیش چشمانشان نیست اما ما یک هدف بلندی داریم، تدبیر همین است.
روحانی افزود: تدبیر یعنی عاقبت کار را ببینیم چه میشود. میشود بلندتر حرف زد اعلامیه داد اما هدف را نباید گم کنیم. وی یادآور شد: من هر جا مشکلی را دیدم سکوت نکردم، هیچ مشکلی از لحاظ بیان مشکلات ندارم هزینهها را میدانم، هزینهها را آنچه مربوط به شخص من است پرداخت میکنم اما خیلی مهم است که پایان کار را ببینیم. رئیس دولت تدبیروامید با تأکید بر این که در آستانه انتخابات باید خیلی مراقب باشیم، اظهار داشت: برای من نامهها و پیغامهایی میآید و بسیاری حضوری میگویند چرا این جور شد و آنجور نشد و چرا شما کاری نمیکنید، اما من همه مشکلات را میدانم و میفهمم که آنچه خیلیها میخواستند و مطلوبشان بود، امروز پیش چشم آنها نیست.
روحانی افزود: بدانیم که میتوان با تدبیر و صبر و حوصله و با بسیج عمومی پای صندوق آرا برویم.
وی خاطرنشان کرد: من احساس میکنم در برخی از امور اگر درست نیندیشیم، ممکن است جامعه را مأیوس کنیم و عدهای بگویند برای چه پای صندوق آرا بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم.
وی با بیان این که گاهی انتخاب سخت میشود و آنچه شما میخواهید نیست، گفت: گاهی در یک فروشگاه برای خرید لباس فرزندتان آنچه ایدهآلتان هست را پیدا نمیکنید، اما برای جلوگیری از سرماخوردگی فرزندان خود حتی لباسی را که با ایدهآل شما هماهنگ نیست خریداری میکنید. رئیسجمهوری یادآور شد: پس بدانید در انتخابات هم اگر حضور نیابید فرزند و جامعه ما دچار مشکل میشود، پس همانطور که به ناچار از فروشگاه لباسی خریداری میکنید، ولو دلچسب شما نباشد، حضور در انتخابات هم کاری لازم است و ما در هر شرایط باید هفتم اسفند پای صندوق انتخابات برویم.