دومين نشست خبري بيستوسومين جشنواره بينالمللي تئاتر كودك و نوجوان همدان روز گذشته در حالي برگزار شد كه دبير جشنواره به ثابت بودن بودجه آن در 7 سال گذشته انتقاد كرد و گفت: این جشنواره اعتبار جهانی دارد و يكي از نقاط قوت آن اين است كه هر سال به لحاظ كيفيت و افزايش بخشهاي هنري قدم رو به جلو برداشته و هر سال بهتر برگزار شده اما ضعف بزرگ آن است كه در 7 سال مستمري كه در همدان برگزار شده، اعتبار آن به تناسب رشد نكرده كه بايد توجه بيشتري به اين موضوع شود.
شهرام كرمي ادامه داد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان اختصاص دارد و دنیا آن را به نام همدان میشناسند بنابراین به نظرم بايد در 10 روز برگزار شود اما مانع مهم آن بودجه است كه در حال حاضر نميتوانيم اعتبار برگزاري 10 روز را تأمين كنيم.
كرمي درباره تغييرات و رشد جشنواره گفت: در جشنواره 19 نمايش كودك و نوجوان از هم جدا شد، سال گذشته نيز سالن تئاتر استاد عبادي افتتاح شد. امسال هم تئاتر خردسال به بخش مسابقه وارد شد و در تركيب داوران 2 استاد شناخته شده بينالمللي اضافه شده و 6 عنوان كتاب علمي، پژوهشي و تحقيقاتي نيز چاپ و رونمايي ميشود.
كرمي در ادامه نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار همدانپيام مبني بر اينكه جشنواره كن به خوبي توانسته كن را در دنيا معرفي كند، اما جشنواره تئاتر كودك و نوجوان چرا تاكنون نتوانسته همدان را معرفي كند و تلاشي هم در اين راستا صورت نميگيرد، گفت: اين نكته كاملاً درست است و آقاي عبادي رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بارها گفته که ميخواهيم از جشنواره كودك براي معرفي همدان استفاده كنيم. اما بايد از جشنواره حمايت شود و نبايد اين وظيفه را تنها به عهده مسئولان گذاشت، بلكه رسانهها، مردم و دستگاههاي استان هم در معرفي همدان در این جشنواره وظيفه دارند. در صورتي كه عنوان ميشود هنوز برخي از مسئولان همدان به ضرورت برگزاري این جشنواره نرسيدهاند.
وي در پاسخ به سؤال ديگر اين خبرنگار مبنی بر اینكه «آيا مسئولان استان و كشور افراد فرهنگي و اقتصادي نيستند كه در چند سال گذشته اعتبار اين جشنواره تغييري نكرده و در عمل اهميت چنداني به آن نميدهند، در صورتی که تئاتر كودك و نوجوان هم زيرساخت آموزشي بحساب میآید و هم برگزاري آن در استان منافع مالي و اقتصادي فراواني به بار ميآورد؟، هم گفت: بخش عمدهاي از هزينه جشنواره از طرف اداره كل هنرهاي نمايشي كشور و قسمتي از آن هم در استان تأمين ميشود. تفاهمنامه بودجه آن هم در وزارتخانه منعقد شده كه در اين قرارداد آمده هر سال 5 درصد اعتبار جشنواره بايد افزايش يابد كه به خاطر تحريمهاي موجود و بحران اقتصادي بودجه تعيين شده در اغلب مواقع تأمين نميشود. البته به نظر من اين افزايش اعتبار بايد تا 30 درصد در سال باشد و اين نوع قرارداد كنسل شود و بودجه اين جشنواره به طور كامل از استان تأمين شود.
كرمي در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات به پوستر جشنواره و مردمي نبودن آن هم به اين خبرنگار گفت: اين پوستر توسط مازيار تهراني يكي از سرشناسان كشور طراحي شده كه مورد تأييد 10 استاد نامي و هيأت هنري جشنواره بوده است، به طوری که یکی از اساتید کشور گفت که احتمالاً این پوستر به عنوان پوستر سال انتخاب شود. مدنظر ما طراحي يك پوستر بينالمللي بوده اما اگر قرار باشد همه ابعاد از جمله بينالمللي، هنري، مردمي و جذبكننده مخاطب را در پوستر جشنواره در نظر بگيريم بايد به صورت كارشناسي نظراتي ارائه شود.
اين هنرمند سرشناس تئاتر كشور درباره لوگوي تخممرغي جشنواره هم گفت: اين لوگو بينالمللي نیست، آقاي حاجيان هم پيشنهاد تغيير اين لوگو را داد اما بايد در اينباره بيشتر فكر شود؛ چون اين لوگو تثبيت شده و فعلاً نميتوانيم آن را تغيير بدهيم.
كرمي درباره نياز جشنواره به حضور داوران و چهرههاي جديد هم پاسخ داد: مگر در كشور ايران چند هنرمند تئاتري شاخص وجود دارد كه هر سال از تعدادي از آنها استفاده كنيم؟ داورهاي جشنواره بايد هويت تئاتر كودك و نوجوان داشته باشند که تعداد آنها هم محدود است.
وي ادامه داد: در بخش بينالملل هم اگر كشورهاي جديد كمتر ديده ميشود به اين دليل است كه تئاتر در اروپا رونق دارد و امسال هم كشورهاي سوئد، كنيا و اسپانيا نخستينبار است كه در جشنواره تئاتر كودك و نوجوان حضور مييابند.
رسانهها جشنواره را ياري دهند
معاون سياسي امنيتي استاندار همدان هم كه در اين نشست حضور داشت، گفت: همدان به عنوان قطب فعاليتهاي فرهنگي و هنري كودكان و نوجوانان در سطح كشور و جهان معرفي شده اما اين جشنواره با مشكلات مالي مواجه است كه اين مهم همت و همدلي فعالان فرهنگي و هنري بويژه اصحاب رسانه را ميطلبد.
محمدبراهيم الهيتبار ادامه داد: امروزه كشور ما دچار آسيبهاي جدي فرهنگي و هنري شده است و در اين جشنواره هر هنرمندی با خلق آثاري ميتواند پيام غني از فرهنگ ايراني- اسلامي را به گوش جهانيان برساند.
جشنواره 23 در 10 بخش برگزار ميشود كه امسال براي نخستينبار بخش خردسال نيز به صورت مسابقه به اجرا درميآيد. همچنين 14 كشور آلمان، ايتاليا، كره جنوبي، ايتاليا، روسيه، اسپانيا، آفريقاي جنوبي، تركيه، الجزاير، فرانسه، كنيا، سوئد و چك در اين جشنواره با 10 نمايش حضور دارند.
2 توليد مشترك بين ايران و فرانسه و ايران، آلمان و 17 مدير كمپاني از كشورهاي نامبرده نيز در جشنواره حضور دارند.
طبق اعلام، 550 هنرمند در قالب 50 گروه نمايشي 160 نمايش را در 12 مكان استان اجرا ميكنند. يكي ديگر از بخشهاي جشنواره، بخش ويژه «صد سالگي تئاتر كودك و نوجوان» است که در تاريخ 24 آذرماه به پيشنهاد بنياد نمايشي كودك برگزار ميشود.
بزرگداشت استاد رضا فياضي در جشواره 23 نيز از برنامههاي مهم است كه در اختتاميه برگزار ميشود.
طبق روال این جشنواره هر 2 سال يكبار نمايشگاه عكس و پوستر كودك و نوجوان برگزار ميشود كه امسال 60 اثر هنري در گالري بوعلي به نمايش درخواهد آمد.
مراسم افتتاحيه بيستوسومين جشنواره بينالمللي تئاتر كودك و نوجوان همدان روز دوشنبه 22 آذر 95 ساعت 18 در سالن ابنسيناي نمايشگاه بينالمللي در میدان عاشورا، با حضور ميهمانان داخلي، خارجي، مسئولان استاني و كشوري و مردم برگزار ميشود.
دفتر "یونیما مبارک"
در همدان افتتاح شد
دفتر "یونیما مبارک" با حضور رئیس دفتر یونیمای ایران و عضو ارشد یونیمای جهانی در مجموعه تئاتر شهر همدن افتتاح شد.دفتر یونیمای همدان با هدف حمایت صنفی از تولیدکنندگان نمایش عروسکی فعالیت خود را دیروز به صورت رسمی آغاز کرد. رئیس دفتر یونیمای ایران در حاشیه افتتاحیه این دفتر گفت: حدود 800 عروسک آیینی و سنتی داریم اما در حال حاضر عروسکهای بیریشه بازار را تصاحب کردهاند. در صورتی که یک کودک ایرانی باید عروسک ایرانی با مشخصات و فرهنگ ایرانی هم به دست بگیرد. بنابراین یونیما قصد دارد یک موزه هم در همدان تأسیس کند و عروسکهای آیینی و سنتی را به نمایش بگذارد.
حمیدرضا اردلان افزود: حفظ عروسکها و قصههایی که مادربزرگها برای کودکان میساختهاند در حفظ نشاط، فرهنگ و نیروی امید و سازندگی به نسلهای آینده کمک میکند.
وی ادامه داد: مقامات استان همدان قول دادهاند که در یک روستای گردشگری فضایی برای موزه اختصاص بدهند و تأمین عروسکهای آن هم به عهده ما خواهد بود.
طبق گفتههای وی یونیمای ایران در هیأترئیسه یونیمای جهانی نمایندگی دارد و بر این اساس ریاست کمیسیون میراث یونیمای جهانی نیز با ایران است و این موضوع سبب شد تا بتوانیم از فعالیتهای تئاتر عروسکی در کشورهاى خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر و بهتر حمایت کنیم.
|