مراسم پایانی نودودومین دوره جوایز سینمایی اسکار در دالبی تئاتر هالیوود برگزار شد و فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جون هو» از کره جنوبی موفق به کسب 4 جایزه از جمله بهترین فیلم و کارگردانی شد.
به گزارش ایسنا، «اَنگل» علاوه بر کسب جایزه اسکار بهترین فیلم و کارگردانی، در شاخههای بهترین فیلم بینالمللی و فیلمنامه اصلی نیز موفق به کسب جایزه شد تا رکوردی تاریخی برای یک فیلم آسیایی به ثبت برساند.
درام جنگی «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندس» که بنابر پیشبینیها بیشترین شانس کسب جوایز را داشت تنها در 3 بخش فنی بهترین فیلمبرداری، صدابرداری و جلوههای ویژه موفق به کسب جایزه اسکار شد و «روزی روزگاری در هالیوود» به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» نیز 2 جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برد پیت) و طراحی تولید را به خانه برد.
فیلم «جوکر» به کارگردانی «تاد فیلیپس» که در ۱۱ شاخه نامزد کسب جایزه بود نیز به کسب 2 جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد (واکسین فینیکس) و موسیقی متن اکتفا کرد.
ناکام بزرگ شب اعطای جوایز اسکار ۲۰۲۰، «مارتین اسکورسیزی» با فیلم «مرد ایرلندی» بود که به هیچ جایزهای دست نیافت.
شگفتیها
با این که «انگل» جایزه بهترین فیلمنامه اصلی و بهترین فیلم بینالمللی را به خود اختصاص داده بود اما انتخاب «بونگ جون هو» بهعنوان برنده اسکار بهترین کارگردان این دوره کمی غافلگیرکننده بود زیرا «سم مندس» پیشتر موفق شده بود جایزه بهترین کارگردانی جوایز«بفتا»، «گلدن گلوب» و «انجمن کارگردانان آمریکا» را بهخود اختصاص دهد.
حتی خود «بونگ» نیز حین دریافت این جایزه اعتراف کرد غافلگیرشده و فکر میکرده در جریان مراسم دیشب میتوانسته پساز دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی آرامش داشته باشد.
از دیگر نکات غافلگیرکننده دیشب به برنده شدن «داستان اسباببازیها ۴»در شاخه اسکار بهترین انیمیشن بلند نیز میتوان اشاره کرد.
حیرتآور است که در دورهای از جوایز اسکار یک اثر از کمپانی «پیکسار» نسبت به سایر انیمیشنها از شانس کمتری برای برنده شدن برخوردار باشد، اما پساز آنکه جایزه بهترین انیمیشن بلند «گلدن گلوب» و «آنی» بهترتیب به «لینک گمشده» و «کلاوس» رسید بهنظر میرسید این کمپانی پرافتخار اینبار شانس کمتری برای به خانهبردن جایزه اسکار دارد. اما درنهایت جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند امسال به «داستان اسباب بازیها ۴» رسید؛ در سال ۲۰۱۱ نیز انیمیشن «داستان اسباب بازیها ۳» بهعنوان برنده این شاخه معرفی شد.
اما شاید بتوان «مرد ایرلندی» را بزرگترین ناکام این دوره از جوایز اسکار محسوب کرد. ساخته جدید «مارتین اسکورسیزی» همچون «۱۹۱۷» با نامزدی در ۱۰ شاخه پساز «جوکر» در جایگاه دوم فیلمهایی با بیشترین نامزدی در این دوره از جوایز اسکار قرار گرفته بود؛ اما درحالیکه «۱۹۱۷» و «جوکر» برخی از بزرگترین جوایز را بهخود اختصاص دادند، «مرد ایرلندی» دست خالی این مراسم را ترک کرد.
|