در روزهایی که فیلم «نهنگ عنبر 2» رکوردهای فروش را یکی پس از دیگری میشکند، فیلمهایی بر پرده سینماها هستند که موفقیت چندانی را در اکران نیافتهاند و مهمتر از آن فیلمهایی روی پرده هستند که دلیل اکران آنها و نیز تعداد تماشاگرانی که شاید به اندازه انگشتان دو دست هم نرسند جای سوال و شگفتی بوجود آورده است.
به گزارش ایسنا، در هفتههای گذشته چند فیلم جدید به سینماها آمدند که با وجود داشتن بازیگران مطرح یا تحسین و جوایزی که در جشنواره فیلم فجر به خود دیدند، اکران چندان موفقی نداشتند. این در حالی است که در خبرها آمده فیلمی در حدود 10 روز اکران خود فقط 6 هزار تومان فروخته است! که تازه مالیات بر ارزش افزوده هم از آن کم میشود و گفته میشود که این فیلم با هزینه و به خواست خود تهیهکننده در سینماها اکران شده است.
این اتفاق و اشغال شدن دستکم یک سالن سینمایی برای فیلمی که کیفیت بالایی هم ندارد، در شرایطی است که برخی دیگر از فیلمها که انتظار فروش نسبتا خوب آنها وجود داشته هم موفق نبودهاند به ویژه آنکه از نظر کیفی مولفههای زیادی را در سطحی بالا دارند اما سخنگوی شورای صنفی نمایش برای همین فیلمها هم میگوید، بسیاری از آنها در پردیسهای سینمایی و حتی سرگروه خود هم روزانه 50 نفر تماشاچی ندارند.
حال این سوالها مطرح است که چرا باید اجازه اکران فیلمهایی با کیفیت پایین داده شود؟ دلیل موفق نبودن فیلمهای خوب در اکران چیست؟ آیا شورای صنفی نمایش به تنهایی میتواند در این باره اعمال نظر کند؟ برای سینمادار پول اهمیت بیشتری دارد یا مخاطب؟و اینکه آیا هنگام اکران فیلمهای سینمایی نیاز و علاقه مخاطب درنظر گرفته میشود یا به قول یکی از مدیران، فیلمسازان اصلا حواسشان نیست که مردم چه میخواهند چون «در فصلی که آنها بستنی دوست دارند بعضیها لبو دست مردم میدهند!»
در اینباره حبیب ایلبیگی ـ معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ـ در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: در شورای پروانه نمایش طبق آییننامه فیلمهایی که پروانه ساخت سینمایی داشته باشند، بررسی میشوند. البته این شورا پس از دیدن فیلمها طبق مواردی میتواند به فیلمی که به لحاظ استاندارد هنری شرایط لازم را ندارد یا سطح سلیقه مخاطب را پایین میآورد، مجوز ندهد اما موارد کمی از این دست داشتهایم و شاید فیلمهایی هم بودهاند که شورا مجوز اکران محدود آن را داده است. با این حال اینکه فیلمی با هر شرایطی که دارد چه زمانی و چطور اکران شود مربوط به شورای اکران و براساس توافقی است که میان تهیهکننده و سینمادار صورت میگیرد. در واقع ساز و کار اکران فیلمها بیرون از دولت است و همان طور که از اسمش برمیآید در شورای صنفی نمایش بررسی میشود.
وی درباره انتقادهایی که برخی صاحبان فیلمها نسبت به اختصاص یافتن سانسهای خوب سینماها به فیلمهای پرفروش و کمدی مطرح میکنند، با اشاره به اینکه چنین ادعایی میتواند در شورای صنفی نمایش بررسی شود، اظهار کرد: جدا از این مسئله، نکته مهم اینجاست که مثلا حدود 200 فیلم پشت اکران ماندهاند، اما بسیاری از آنها مناسب اکران نیستند و این موضوع را باید صاحبان آثار خودشان متوجه شوند.
ایلبیگی گفت: البته معتقدیم فیلمهای خوب یا آنهایی که جنبه محتوایی با ارزشی دارند حتما باید به نمایش عمومی درآیند اما دلیل بر این نمیشود که آن کسی که فیلمی را ساخته و فیلمش مولفههای هنری و جذاب برای بیننده ندارد حتما به دنبال اکران عمومی باشد.
وی اضافه کرد: درباره تعداد زیادی از فیلمها و حتی شاید آنهایی که در حال اکران هستند، شاهدیم که حتی پوستر خود را معرفی نمیکنند و مردم اصلا نمیدانند چه فیلمی با چه مشخصاتی و چه موضوعی در سینماها نمایش داده میشود. اگر مردم مثلا بدانند فیلمی با نام «برادرم خسرو» درباره افراد دو شخصیتی در سینماها نشان داده میشود، ممکن است کسانی که علاقهمند به چنین موضوعاتی هستند و یا در خانواده و نزدیکان خود افراد دو شخصیتی دارند، بیشتر ترغیب شوند تا این فیلم را ببینند.
به گزارش ایسنا، طبق اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش وضعیت اکران فیلمها و برنامه ویژه در ماه مبارک رمضان در جلسه یکم خرداد ماه این شورا بررسی خواهد شد.
|