اساساً محرم و صفر با وجود اعتقاد شديد شيعيان كشورمان و ارادت و عشق بيشائبهاي كه زنان و مردان مسلمان و شجاعدل ايراني به خاندان عصمت و طهارت و بويژه سالار و سرور شهيدان كربلا، اباعبدا...الحسين(ع) و 72 يار و ياور عاشورايي حضرت دارند، هر ساله دستخوش تحول تازهاي است كه ريشه در زلال جوشان خاك سرخ كربلا و مكتب انسانساز و شهيدپرور امام حسين(ع) دارد. تحول عاشورايي در ايران اسلامي اين است كه هر سال پرشورتر و وسيعتر از سال قبل برگزار ميشود.
شجره دين برحق اسلام جرياني حدود 1500 ساله را تجربه كرده و بدون شك عقيده و مكتب مترقي و نوراني قرآن كريم است كه شرارههاي اميد و نجات را در جهان جهل و ظلمت همچنان پرفروغ نگه داشته و حقانيت نهضت عاشورا و خون پاك حسين و 72 شهيد مطهر كربلا اين شجره را سيراب ميسازد.
دين خدا و ماهيت تابناك اسلام با ماه محرم شناخته ميشود و بذر ديانت و اعتقاد و راستي و درستي با نام حسين(ع) در قلوب پاك و مؤمن هر مرد و زن و كودك و پير مسلمان شيعه پاي ميگيرد و ريشه ميدواند. با اين حال هر انسان مسلمان و هر كودك و نونهالي كه مهر حسين(ع) در سينه دارد، از بدو طفوليت و كنجكاوي دوران رشد و بالندگي از چرايي نهضت عاشورا و قيام امام سوم شيعيان ميپرسد و تشنه و مشتاق است تا بداند فرزند برومند علي و فاطمه(س) با چه هدف و چه انديشه و كدامين مسلك و مرام مردانه و مسئولانه، خون پاك خويش را به پاي شجره دين و ريشه مكتب شيعي ريخت و نثار كرد و تاريخ و آينده اسلامي را به بستري پرفرازونشيب رهنمون گشت.
بدون شك هر مسلمان معتقد و متعهد و مؤمن راستين در قبال چنين پرسش و چنين چراييها سخت مسئول و مكلف است و اين قرار و مدار و پيمان پايمردي و آگاهيبخشي را با داشتههايي از احساسات و حدس و گمان و صرف ارادت و خلوص نيت نميتوان پاسخگو بود.
انسان كنجكاو و تشته براي آگاهي از حقيقت مكتب و قيام امام حسين(ع) در برابر هر سؤال و پاسخ آن، دهها سؤال و موشكافي جديد در ذهن خويش آماده ميسازد و دانستن و ارضاع كنجكاويهاي خود هرگز سيرايي نخواهد داشت. عالمان ديني و بزرگان اين مكتب الهي در زمانه حال و در دنياي پيشتازي دانش فضا و كهكشان، هزاران منطق و ادله عالمپسند بايد تا ذهن كنجكاوي را از دانايي سيراب سازند و راهي براي بازگشت ناچارانه نسلها باقي نگذارند.
امروزه بخش نزديك به ذهن و عينتپذير بسيار بزرگي از دانشگاه دين و سازندگي شخصيتهاي ديني به عهده مداحان و ذاكران مخلص و محترم اهل بيت(ع) است كه در هر محفل عام و خاص و انس و حرم حضور دارند و نوحهسرايي ميكنند. خواسته يا ناخواسته حضور اين قشر در بين عامه مردم بسيار تأثيرگذار است و بيان و اشعار و مجلسداري آن بسيار مورد استفاده و سندسازي و پيروي قشرهاي جوان و عوام قرار ميگيرد. واقعيت اين است، وقتي يك جوان در كلاس مدرسه يا صحن دانشگاه براي دريافت پاسخها و ذهنيتگشايي خود دائم با معلم و استاد در جدل و مباحثه ميباشد، چگونه ميتواند در برابر استدلالهاي ديرهضم برخي مداحان و ذاكران قانع بماند؟
يك جوان وقتي با تمام محتوا و لحن آهنگهاي قديم و جديد در فرهنگ و ادبيات جاري خود آشناست، چگونه ميتواند اشعار مذهبي و فلسفي برخي مديحهسرايان را روي همان لحن و آهنگ براي خود هضم كرده و مرزبندي كند؟ بايد مواظب بود خيلي تفسيرهاي شخصي نسبت به مسائل علمي و زيستمحيطي و اجتماعي را نبايد در هر محفل ديني و جمع عزاداران حسيني به بهانه انتقاد از مسئولان و به اصطلاح اپوزيسيوننمايي مطرح ساخت؛ چون اثرات معكوس بجاي گذاشته و حمل بر عوامفريبي ميگردد.
هيأتداري و برگزاري آيينهاي عزاداري، بخشي از اعتقادات و تعصب پاك و ديرينه قشرهاي مردم كشورمان ميباشد و گرايش و راز ماندگاري و ديرپايي هيأتهاي مذهبي سالمزيستي و اعتقاد و اطمينان مردم يك گذرگاه و يك محل به بزرگان و ريشسفيدان محل است و چنين قاعدهاي امروزه با برخي ايدههاي شخصي و بزرگنمايي در حريمهاي زندگي مردم قابل درك و تأثيرپذيري نيست و ممكن است اثرات معكوس بر جاي گذارد. سخن آخر اينكه چراغ نهضت حسيني همواره در اوج قله اعتقادات و باورهاي پاك و بيغلوغش قشرهاي مردم مسلمان ايران و جهان روشن و نقطه اميد و آرامش است. مردم مسلمان جامعه ايراني بيشتر با قلب و باورهاي بيآلايش درون خويش، عزادار شهادت سالار و مولاي شهداي عاشورايياند. اينان منتظران واقعي ظهور مهدي موعود(عج) هستند و محرم را زنده نگه ميدارند.