1397-09-091397-09-19bool(false) تداومِ تعلیق همدان پیام
 
 
دوشنبه - 19 آذر 1397 - شماره 3357
 
امروز : دوشنبه ، 19 آذر 1397

Today : Mon, December 10, 2018




ارتباط با سرویس ها - پذیرش آگهی * "1397،سال حمایت ازکالای ایرانی"
ورود کاربران


نمایشگاه چاپ تهران اذر97
logo-samandehi
 
کد مطلب:  87238 تاریخ انتشار:  1397-09-13 - 10:33 تعداد بازدید:  25
ارسال به دوستان
نسخه چاپی

درباره «همه می دانند» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی
تداومِ تعلیق

بین الملل
 پخش جهانی «همه می دانند» آخرین ساخته اصغر فرهادی، بیش از فیلمهای دیگرش حواشی ایجاد کرده است. این حواشی، اینبار، هم به خاطر محتوای فیلم است و هم مربوط به توزیع آن در ایران. چند روز پیش بود که صفحه رسمی اصغر فرهادی در اینستاگرام در اطلاعیه ای اعلام کرد که نسخه قاچاق این فیلم در ایران توزیع شده است. این اطلاعیه از مردم ایران درخواست داشت که از نسخه قاچاق این فیلم استفاده نکنند و منتظر نسخه اصلی آن باشند. این بیانیه که ظاهرا از طرف تهیه کننده اسپانیایی فیلم منتشر شده بود یک ایراد بزرگ داشت: اینکه فیلم فرهادی به دلایل مختلف قطعا اجازه انتشار در ایران نخواهد داشت و «همه می دانند» هم مثل همه فیلم های خارجی در ایران، ناچارا به همین سبک دیده خواهد شد. این بیانیه چند روز بعد به شکل دیگری اصلاح شد. یکی از منقدان سینمایی و از نزدیکان فرهادی، که دعوت به دیدن این فیلم می کرد در پاسخ به کامنت های فراوان که «خودشان اعلام کرده اند نسخه قاچاق نبینید» گفت که فرهادی با تهیه کننده صحبت کرده و اجازه این کار را گرفته است. به گفته این منتقد «وقتی اصولا فیلم پخش فیلم خارجی در ایران به همین شکل است، نمی توان مردم را از دیدن اثری جدید از یک کارگردان ایرانی منع کرد.» به این ترتیب به نظر می رسد مشکل دسیدن یا ندیدن فیلم قاچاق «همه می دانند» در ایران حل شده به نظر برسد.
«همه می دانند» آخرین ساخته اصغر فرهادی فیلمی درباره دغدغه های همیشگی این کار گردان است. همه نشانه هایی که از رقص در غبار تا فروشنده، وجود دارد " راز، تعلیق و قضاوت - در «همه می دانند» هم تکرار شده است. اما چیزی که وضعیت این فیلم را متفاوت از بقیه کرده، حضور معانی در سطوحی عمیق تر از فیلم های دیگر او هستند. به این ترتیب، بعضی منتقدان که مفاهیم و نشانه هایی در آن می یابند، این اثر را شاهکار و در مقابل بعضی دیگر آن را درامی خانوادگی و در سطحی پایین تر از بقیه آثار فرهادی می شمارند. اگرچه هر دو گروه به خوش ساخت بودن و کارگردانی شکیل فرهادی اتفاق نظر دارند.
اول: «همه می دانند» درباره خانواده ای است که بدون حضور پدر، برای عروسی یکی از بستگانشان از آرژانتین به یکی از روستاهای اسپانیا می آیند. شب عروسی اتفاقی برای یکی از اعضای خانواده می افتد و همه فامیل را درگیر خود می کند. این اتفاق که در حقیقت گم شدن یکی از اعضای خانواده است، سوژه همیشگی فیلم های فرهادی را تکرار می کند: اتفاقی رخ داده که تماشگر از آن بی خبر است.
 این علامت سوال که چه اتفاقی برای دختر خانواده افتاده و او الان کجاست، رازِ اولیه «همه می دانند» است. این راز روابط آدم ها را تحت تاثیر می گذارد و گذشته شان را زنده می کند: از روابط عاشقانه و دوستی ها تا خیانت و کلاهبرداری. تا اینجای کار داستان مشخص است. دختری گم شده و تماشاگر، آدم ها و رفتارهایشان را دنبال می کند تا به حقیقت برسد. فرهادی هم هوشمندانه و با یک تکنیک قصه گویی، پلیس را از داستان حذف کرده تا تماشاگر خود درگیر ماجرا شود، قضاوت کند و فریب بخورد.
دوم: گره های داستانی فرهادی در «همه می دانند» به شدت دقیق و هوشمندانه هستند. تماشاگر در روند فیلم بارها قضاوت کرده، آدم ها را متهم می کند و نتیجه می گیرد.گره نهایی اما در یک چهارم انتهایی فیلم باز می شود. این موضوع دقیقا جدل منتقدان را بیشتر کرده است. گم شدن الی، جدایی نادر از سیمین و جزییات اتفاق تلخی که برای قهرمان زن در فیلم فروشنده رخ می دهد، همه در ابهام باقی می مانند. اما اینجا فرهادی کار دیگری انجام داده که تماشاگر ار متحیر می کند: داستان بدون هیچ ابهامی به پایان می رسد و گره به راحتی باز می شود. ساده انگاری است اگر گمان کنیم فرهادی فیلمی ساده ساخته و فقط قصد سرگرم کردن تماشاگر را داشته است. به نظر می رسد این بار درباره فیلمی حرف می زنیم که گامی جلوتر از فیلمهای دیگر این کارگردان است. در «همه می دانند» هر آنچه که همه می دانند در سطح فیلم قرار دارد درحالیکه آنچه که هیچکس نمی داند در عمق قرار گرفته است.
سوم: چطور باید لایه های عمیق تر فیلم فرهادی را تفسیر کرد؟ به نظرم پاسخ به این سوال با روش خود فرهادی ممکن است. اول اینکه بدانیم همه رازها و تعلیق های قصه برای قضاوت مخاطب است. ما درباره آدم ها قضاوت می کنیم و فرهادی درست روی همین نقطه دست می گذارد. اینکه آنچه ما می بینیم و همه می دانند، شاید آنچه نباشد که در حقیقت وجود داشته باشد. از طرفی روابط آدم ها در فیلم های فرهادی متاثر از دین، تاریخ و عرف است. در «همه می دانند» با سه پدر سروکار داریم که هر کدام در تلاش برای بازیافتن آنچه هستند که از دست داده اند. 
چپدربزرگ، زمین هایش را می خواهد تا خانواده اش را از مشکل نجات دهد. پدر قانونی دختر و پدر اصلی اش هم هر کدام با روش های مختلفی تلاش می کنند گره داستان را حل کنند. این روابط که هر کدام نشانه هایی از الیهات مسیحی – پدر، پسر، روح القدس- و فرهنگ اسپانیایی- آرژانتینی دارد، آدم ها را در دو سطح تقسیم می کند: رویه هر فرد که غصه ها و رنج هایش است و شخصیت او که تاریخ و دین می سازد. این ویژگی دوم، راز اصلی فیلم «همه می دانند» است، چیزی که در سطح این فیلم دیده نمی شود.
چهارم: اینکه بعضی ها از دیدن این فیلم راضی نیستند و منتظر شاهکاری دیگر از اصغر فرهادی هستند، نشان می دهد که این کارگردان راه درستی را می رود. 
ممکن است این فیلم همه را راضی نکرده باشد " اگرچه به نظر شخصی من، یک گام به جلوست " ولی مگر اسکورسیزی و وودی آلن و اسپیلبرگ هم در 40 ساز فیلمسازی خود، فقط شاهکار ساخته اند؟ فرهادی بعد از این همه موفقیت، به جای هیاهو، به تجربه و ماندگاری اش فکر می کند. کاری که در ایران بیش از همه کیارستمی و کمی هم کیمیایی ومهرجويي انجام دادند. 

بازگشت
نظرات بینندگان :
نظر شما :
   
نام*
ایمیل* ایمیل محفوظ می باشد
نظر*
کد امنیتی*
کد امنیتی

 
 
 
گزارش گزارش ویژه یادداشت تحلیل سرمقاله ضمیمه(پیام_آدینه) دانلود
صفحه نخست آخرین اخبار درباره ما ارتباط با ما  پیوندها ویژه_نامه راهنما
نشر و نقل مطالب فقط با ذکر نام روزنامه همدان پیام بلامانع است.

 
روزنامه همدان پیام ( اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي، ورزشی )
صاحب امتياز و مدير مسئول: نصرت ا... طاقتي احسن  -  سردبير: يدا... طاقتي احسن
نشاني: همدان، خيابان شريعتي، ابتداي خيابان مهديه، ساختمان پيام
تلفن: 38264433 (081)  -  فکس: 38279013 (081)  -  سازمان نیازمندی: 38264400 (081)  - ايميل: info@hamedanpayam.com