امروز ۱۰ربیعالثانی سالروز وفات حضرت معصومه فاطمه (س) است، بانویی که میتواند اسوهای کامل برای زنان مسلمان جهان باشد و مرزها را برای حضور مقتدرانه در عرصههای اجتماعی بشکند.
بر اساس روایات، یک سال پس از هجرت برادر، حضرت معصومه(س) به شوق دیدار برادر، همراه عدهای از برادران و برادرزادگان به سوی خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلی از سوی مردم مورد استقبال واقع میشدند.
اینجا بود که آن حضرت نیز همچون عمه بزرگوارشان حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادر گرامیشان را به مردم مؤمن و مسلمان میرساندند و مخالفت خود و اهل بیت(ع) را با حکومت حیلهگر بنیعباس اظهار میفرمودند.
زمانی که کاروان حضرت به شهر ساوه رسید، عدهای از مخالفان اهل بیت(ع) که از پشتیبانی مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند. در نتیجه، تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند و این بانوی بزرگوار مجبور به سکونت در شهر قم شد که در نهایت پس از مدت زمان کوتاهی بدون اینکه بتواند برادر بزرگوارشان را دیدار کند چشم از جهان فروبستند.
از همینرو یک کارشناس مذهبی ضمن تسلیت وفات این بانوی بزرگوار گفت: بنا بر روایات گفته شده که فرزندان دختر امام موسی کاظم(ع) 18 نفر بودند که در بین آنان حضرت فاطمه معصومه(س) از جهت شخصيت فردي و کمالات روحي در بين آنان پس از برادرش، حضرت عليبن موسيالرضا(ع) در والاترين رتبه جاي دارد.
حجتالاسلام والمسلمین امین رضایی در گفتوگو با همدانپیام، گفت: ويژگي مهم ديگر حضرت معصومه(س) اين است که کراماتي که از آن حضرت و قبر شريفش به همه مسلمانان و علاقهمندان اهل بيت(ع) و اهل علم و مراجع عظام رسيده که بيمانند است. از همینرو، معروف است ملاصدراي بزرگ که در کهک قم در تبعيد بهسر ميبرد در نوشتن اسفار وقتي با مشکلات و غوامض فلسفي گير ميکرد با استعانت از معنويت و نورانيت حرم کريمه اهلبيت(ع) اين مشکلات علمي را حل ميکرد، بنابراین باید گفت همه مراجع خاطراتي شبيه آن را دارند و همه طلبهها و دانشجويان از اين خاطرات زياد دارند که اگر نوشته شود بيترديد به دهها جلد ميرسد.
وی ادامه داد: با اینکه حضرت معصومه(س) پیامبر و امام نیست، اما شواهد و قراینی وجود دارد که تأیید میکند ایشان نیز در همین سن کوتاه خودشان، آنچنان در سلوک معنوی طیطریق کرده بودند که مظهر اسماءالحسنی شده بودند و علوم اکتسابی برای آن حضرت از سنخ و جنس علم حضوری شده بود.
رضایی با بیان اینکه شخصیت و سیره این بانوی بزرگوار سبب الگو و اسوه قابلتأملی برای زنان مسلمان در دنیا است، گفت: عمل و عقاید رفتاری حضرت معصومه(س) نشان میدهد زن شایسته آن بانویی است که حضور در اجتماع به هیچ وجه آسیبی به عفت و پاکدامنی وی نزند، عفت و پاکدامنی هم مانع از حضور در اجتماع و نقشآفرینی وی نشود.
وی افزود: با همین شخصیت زنانه اسلامی در این بانوی بزرگوار است که در سن 28سالگی درحالی که مجرد بود با کاروانی از مردان سفر هزار کیلومتری از مدینه تا طوس را در پیش گرفتند تا به امام زمانش بپیوندد و این پیامی در خود داشت که زن میتواند در عین اجتماعی بودن، عفیف و محجوب باشد و در عین محجوب و عفیف بودن، اجتماعی باشد.
رضایی با اشاره به اینکه آنچه حضرت معصومه(س) را به فاطمه ثانی تبدیل کرده است بصیرت ایشان است، گفت: چراکه فتنه و شبههای که واقفیه راه انداخته بودند و انکار امامت حضرت رضا(ع) را می کردند، ایشان حق را شناخت و در امامت حضرت رضا(ع) تردید نکردند تا جایی که در همراهی و نصرت رساندن امام زمان خویش بازنماندند، بلکه کاروانی با امیری خود به راه انداختند و عازم طوس شدند تا به امام زمان خود برسد و از هزینه کردن جان خویش نیز کوتاهی نکرد و در مسیر دین و امام خود وفات یافتند.