كاهش گرايش به يادگيري موسيقي بين كودكان و نوجوانان در سالهاي اخير آنقدر جدي است كه اين آمار حالا به يك نگراني بين هنرمندان و اساتيد حوزه موسيقي تبديل شده است.
حالا ديگر در جمعهاي دوستانه و خانوادگي كمتر پسر يا دختر نوجواني را ميبينيم كه باانگيزه و علاقه آموزش يك ساز سنتي يا حتي مدرن را پيگيري كند. حالا اغلب جوانترها ترجیح میدهند بیشتر به موسیقی گوش دهند تا اینکه آن را یاد بگیرند و یا حتی آهنگی بسازند.
گويا تكنولوژي پيشرفته و مدرن و استفاده مداوم از تلفنهاي همراه، تبلت و اينترنت در اوقات فراغت اين گروه سني بهگونهاي يكي از عوامل تهديدكننده براي گرايش نداشتن درصد مطلوبي از نوجوانان براي يادگيري ساز است. چند صباحي است در كنار آموزش سازهاي مختلف از جمله گيتار، سنتور، ني و... تمايل به يادگيري سازهايي چون ساز دهني نيز در بين علاقمندان به موسيقي مطرح است.
ساز دهني از آن دست سازهايي است كه هم دهه شصتيها با آن خاطرههاي كودكيشان شكل گرفته است و هم براي نسل جديد دوستداشتني است. محمدجواد قيطاسي، هنرمند جوان 23 ساله حالا با تجربه آموزش و يادگيري سازهاي مختلف ميرود تا در سالهايي نهچندان دور در رديف اساتيد هنرمند موسيقي در زمينه ساز دهني قرار گيرد.
چرايي گرايش نداشتن نوجوانان به يادگيري ساز نقطه مشترك بحثي بود كه زمينه را براي يك مصاحبه رسانهاي با وي ايجاد كرد.
وی گفت: متأسفانه جاي ايجاد انگيزه براي كودكان و نوجوانان براي يادگيري ساز در مدارس و سيستمهاي آموزشي ما خالي است.
اين هنرمند جوان كه خود به دليل زمينه تحصيلات آكادميكش از جنس فرهنگ و آموزش است، بیان کرد: آسيبي كه غفلت از علاقمندي نسل جوان به موسيقي در آينده متوجه حوزههاي فرهنگي و هنري ميشود ممكن است به سختي جبران شود و براي ممانعت از اين اتفاق لازم است كارشناسانه براي مديريت اين حوزه و ايجاد انگيزش بين نوجوانان به ميدان بياييم.
قيطاسي، كارشناس روانشناسي در علوم تربيتي است كه پس از فارغالتحصيل شدن از دانشگاه فرهنگيان حالا در يكي از مدرسههاي روستاي «اوزون دره» در شهرستان كبودراهنگ مشغول آموزش موسيقي به دانشآموزان است.
وی بیان کرد: اينكه در اين مدرسه كار آموزش موسيقي در قالب يك گروه سرود اتفاق بيفتد از تمايلات تخصصي و قلبي خودم بود و از آنجا كه خودم متولد شهرستان كبودراهنگ هستم اين اتفاق با علاقه بيشتري رقم خورد.
قيطاسي چند ماهي است كه با برقراري دورههاي آموزشي «ساز دهني» تلاش ميكند انگيزه براي يادگيري موسيقي بويژه در نسل جوانتر جامعه را ايجاد كند.
وی چند ماهي است در آموزشگاه سلمك شهر همدان دورههاي آموزشي ساز دهني را برگزار كرده است گفت: از آنجا كه اين ساز حجم كمي را اشغال ميكند و يك نوستالژي دوستداشتني را براي دهه 60 يا هفتاديها زنده ميكند، توانسته است يك خلاقيت را در زمينه آشتي نوجوانان با موسيقي و يادگيري نتها رقم زند.
اين هنرمند جوان همداني معتقد است: يادگيري موسيقي سن و جنسيت نميشناسد و هر فردي بر اساس علايق دروني خود و بر اساس ايجاد انگيزه خواهد توانست يك هنر را به زيبايي بياموزد و به محيط اطراف خود با نوازندگي اين سازها هنر و فرهنگ ايراني را انتشار دهد.
اين هنرمند جوان همداني بیان کرد: ساز دهني يكي از سازهايي است كه منابع آموزشي محدودتري داشته اما علاقمندان به آن كم نيستند.
وي به منصور پاكنژاد، يكي از اساتيد پيشكسوت ايراني اشاره كرد و گفت: وي كه حالا بيش از 60 سال سن دارد كل متد يادگيري اين ساز را گردآوري كرده است و به صورت منابع آموزشي مكتوب در اختيار دوستداران يادگيري اين ساز قرار داده است و اميدواريم در بين نسلهاي جوانتر شاهد ايجاد انگيزه براي يادگيري موسيقي باشيم.
قيطاسي بیان کرد: ساز دهني ساز سادهاي نيست و متد خاص خودش را دارد و همه چيز به استعداد و پشتكار هنرجو بستگي دارد.
اين مدرس ساز دهني در رابطه با تنوع مدلها در اين ساز گفت: شايد بيش از 130 مدل ساز دهني وجود داشته باشد كه همه در سايزهاي مختلف هستند. برخي در كف دست جا ميگيرند و برخي نيز سازهاي بزرگي هستند كه صداي پيانو ميدهند.
قيطاسي در پايان بیان کرد: ايجاد زمينههاي آموزشي متفاوت در موسيقي ميتواند بسترهاي مستعدي براي يادگيري اصولي هنر در بين علاقمندان را موجب شود و من اميدوارم در آينده نهچندان دور شاهد توجه بيشتر به ايجاد انگيزه در بين نوجوانان براي يادگيريهاي اصولي موسيقي در پايتخت تاريخ و تمدن ايرانزمين باشيم.