شهرام کرمی از جمله کارگردان های با سابقه و خوشنام تئاتر است که تا به حال بیش از بیست اثر نمایشی را نوشته است وعضو گروه تئاتری شایا است . این کارگردان تا به حال نگارش و کارگردانی آثاری نظیر نمایش دارچنار، کارگردانی نمایش خانه کاغذی، نگارش و کارگردانی نمایش پوتین های عمو بابا ، کارگردانی نمایش خاکستری ، نگارش و کارگردانی نمایش بلوط های تلخ، نگارش و کارگردانی نمایش خانه خورشید، نگارش و کارگردانی نمایش مدریک ، نمایشنامه شب تار کاهگل نشینان، نگارش نمایشنامه اتوبان سکوت ، نمایشنامه لطفا با مرگ من موافقت کنید ، نمایشنامه روزگار طولانی تنه و چاپ مقاله و نقد و پژوهش درکتاب های مختلف و نشریات تخصصی چون کتاب راز دین رمز نمایش، پوکه های برنجی را انجام داده است و در ضمن مدیریت تالارهنر، سابقه جند دوره دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، مدیریت جشنواره تئاتر شهروحضور در سازمان فرهنگی وهنری شهرداری از جمله فعالیت های کرمی در سال های اخیر می باشد.
این کارگردان و نویسنده تئاتر کشورمان در گفتوگو با همدانپيام با اشاره به سابقه چند دوره دبيري جشنواره تئاتر كودك و نوجوان در همدان گفت: اينكه دبيري جشنواره تئاتر كودك برگ زريني در تجربه كاري من در حوزه كودك است، چيزي نيست كه بتوان از آن چشمپوشي كرد. بر همين اساس فعاليتهاي من در ارتباط با تئاتر كودك سبب شد تا افتخار چند دوره دبيري جشوارهاي را داشته باشم كه اختصاص به كودك دارد و همين تجربه تأثير متقابلي را بر روي كارهاي نمايشي كه من براي كودك و نوجوان انجام ميدهم به طور قطع داشته است. پس ميتوان گفت جشنوارهها خاصيت ارتقايي دارند و باعث ميشوند هنرمندان و گروههاي نمايشي به سمت توليد كارهاي باكيفيت قدم بردارند.
اين كارگردان تئاتر در پاسخ به اين سؤال كه شما در زمان دبيري دورههاي مختلف جشنواره همواره سعي داشتيد بخشهايي را به آن اضافه كنيد كه هم با نقد مواجه شده و هم در مواقعي مورد تحسين واقع شده است، اظهار داشت: در زماني كه دبيري جشنواره را بر عهده داشتم، همواره سعي كردم با استفاده از تجربه گذشته، مطالعه آييننامه جشنوارهها و ارزيابي نقاط مثبت و منفي با بهرهمندي از تجربه هنرمندان پيشكسوت و انرژي جوانترها به الگوبرداري اقدام كنم و اين باعث شد تا به مرور به جشنواره تئاتر كودكي كه در يك يا 2 بخش خلاصه ميشد، هويت گرفت و كارهاي كارشناسي شده و به شكل علمي ادامه پيدا كند تا جايي كه به اذعان هنرمندان تئاتر كودك جشنواره توانسته اثرگذاري مقبولي را در توليد باكيفيت آثار داشته باشد و امروز شاهد هستيم كه تئاتر خردسال، تئاتر خياباني داراي هويت و شناسنامه هستند.
وي افزود: در طول سالهاي برگزاري جشنواره سعي شده به بخشهاي متفاوت از جمله تئاتر دانشآموزي توجه ويژه اي شود و در بخشهايي از جمله نمايشنامهنويسي در تلاش بوديم از كارهاي چاپ شده استفاده كنيم و با استناد به نظر پيشكسوتان ارتقاي جشنواره تئاتر كودك و نوجوان را هدف قرار دهيم.
شهرام كرمي با بيان اينكه جشنواره امروز به يك برند بينالمللي تئاتر كودك در دنيا تبديل شده است، تصريح كرد: با كمك هنرمندان و گروههاي نمايشي مختلف امروز ظرفيتي تحت عنوان جشنواره تئاتر كودك به دنيا معرفي شده كه فضاي مناسب، نيروي فني متخصص، سالنهاي نمايش باكيفيت و... را لازم دارد. اگرچه در سالهاي اخير سعي شده به اين مؤلفهها توجه شود اما همچنان كيفيت در برگزاري جشنواره نيازمند ارتقا است.
وي با انتقاد از وضعيت فعلي سالنهاي نمايش در همدان گفت: در مدت زماني كه دبيري جشنواره را داشتم بارها و بارها با جمعي از هنرمندان پيگير وضعيت سالنها بوديم كه متأسفانه جز چند حركت معمولي چيزي كه منجر به ارتقاي سالنهاي نمايش در اين استان باشد را شاهد نبوديم. اينكه سالن استاد عبادي در مجموعه تئاتر شهر به ظرفيت سالنها اضافه شده است را نميتوان ملاك قرار داد براي اينكه تا از شرايط نامطلوب سالنهاي ديگر چشمپوشي كرد.
كرمي افزود: در مدت جشنواره متأسفانه نقد به سالنهاي نمايش توسط گروههاي نمايشي كه همواره نياز به نور مناسب در سالن، صداي مطلوب و... دارند، وارد بوده، بر همين اساس يكي از مهمترين مواردي كه امسال به دبير جديد تذكر آن توسط هنرمندان داده شد، توجه به وضعيت سالنهاي نمايشي بود.
اين كارگردان و نويسنده تئاتر كشورمان با انتقاد از توجهاتي كه براي بودجه آورده ميشود، متذكر شد: يكي از نكاتي كه در 2، 3 سال اخير جشنواره با آن گريبانگير شده وضعيت اقتصادي نامناسب دولت است كه به نبود بودجه و تأمين اعتبار خلاصه ميشود. در حالي كه هر استاني در رديف بودجههاي مختلف خود به طور قطع تأمين بودجه فرهنگي را دارد كه به نظر ميرسد اگر استاندار همدان اهتمام و همت ويژهاي را از مديران فرهنگي خود مطالبه كند، قطع به يقين كيفيت برگزاري رويدادهاي فرهنگي از جمله جشنواره تئاتر كودك رشد خواهد كرد.
كرمي گفت: با استناد به اخباري كه از استان همدان در خصوص صنعت گردشگري در خبرگزاريها و روزنامهها چاپ و نشر پيدا ميكند، مديران همداني به دنبال تقويت اين صنعت هستند، پس بايد گفت آيا ظرفيتي بهتر و باكيفيتتر كه بتواند اين استان را در سطح بينالمللي و جهاني معرفي كند، از جشنواره تئاتر كودك سراغ دارند؟ اما چيزي كه متأسفانه در همدان شاهد آن هستيم، كمتوجهي به چگونگي برگزاري و مديريت نداشتن استفادههاي جانبي از اين پتانسيل است. وی با تأکید بر اهمیت برگزاری جشنوارههای فرهنگی تصریح کرد: با وجود مسائلی همچون تحریم ایران، زیرسوال بردن استقلال ایران و تبلیغات ضدایرانی بیگانگان در عرصه جهانی، خوشبختانه رویدادهای هنری و جشنوارهها سبب آشنایی گروههای هنری خارجی با فرهنگ ناب، اعتقاد و باور ایرانی، شور و اشتیاق مردم، آثار خلاقانه هنرمندان ایرانی شده و انعکاس این موارد را باعث میشود.
وی با ابراز علاقمندي به فعاليت در كار كودك گفت: خدا را شاكرم كه افتخار دارم در حوزه تئاتر كودك فعاليت كنم و در حال حاضر نيز مشغول به نوشتن نمايشنامه «گرگ مياد ميبردت» هستم كه براي ژانر كودك و داراي قصهاي شاعرانه است كه به همان داستان قديمي گرگ و بره ميپردازد.
كرمي در پاسخ به اينكه آيا كار را براي دوره بعدي جشنواره به بخش مسابقهاي و رقابتي ميآورد يا نه؟، گفت: در حال حاضر برنامه خاصي را براي حضور به عنوان گروه نمايشي در جشنواره تئاتر بيستوپنجم ندارم و تمام تلاشم اجراي مناسب و باكيفيتي است كه بتواند تأثيرگذاري مطلوب را در تماشاگر داشته باشد.