شنا در کانالهای تحت حفاظت یونسکو، نفوذ به اماکن تاریخی، رانندگی روی معروفترین پلههای جهان و شکستن مجسمههایی با ارزش در ایتالیا، آسیبهایی است که در سالجاری برخی از گردشگران در سفر به این کشور بر میراث فرهنگی و گردشگری ایتالیا وارد کردهاند و این نشاندهنده بازگشت مجدد وندالیسم پس از دو سال است.
به گزارش سیانان با کاهش محدودیتهای سفر در تابستان امسال و بازگشت سیل گردشگران به اروپا، اخبار مربوط به رفتار بد توریستها در ایتالیا ادامه یافته است. در ماه ژوئن، دو گردشگر آمریکایی وقتی اسکوترهای خود را به پایین پرتاب کردند، به پلههای اسپانیایی در رم به ارزش ۲۵هزار دلار خسارت وارد کردند. در ماه مه، یک بازدیدکننده سعودی مازراتی اجارهای خود را از پلههای تراورتن پایین آورد و دو تا از پلهها را شکست.
در همین حال در ونیز، گردشگران به طور معمول در کانالهای حفاظت شده یونسکو که به عنوان سیستم فاضلاب شهر به کار میروند، شنا میکنند. در ماه اوت، دو استرالیایی در کانال بزرگ موجسواری کردند، در حالی که در ماه مه، آمریکاییها با شنا در کانال باریکی در کنار بنای دیدنی آرسنال قرن چهاردهمی از آنجا خارج شدند.
همچنین در ماه اوت، یک استرالیایی تصمیم گرفت با موتورسیکلت خود در اطراف جاذبه رومی باستانی پمپئی حرکت کند، در حالی که در ماه اکتبر، یک آمریکایی ظاهرا پس از اینکه به او گفته شد که نمیتواند پاپ را ببیند دو مجسمه گرانبها را در موزه واتیکان شکست. دو ماه قبل، یک زوج آمریکایی در حال حک کردن حروف اول خود در طاق آگوستوس، بنای تاریخی ۲۰۰۰ ساله در کنار کولوسئوم، دستگیر شدند.
بر اساس گزارش هیأت گردشگری ایتالیا، تعداد بازدیدکنندگان بینالمللی از ژانویه تا ژوئیه ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۲درصد افزایش یافته که این رقم حتی ۵۷درصد بیشتر از سطح قبل از همهگیری است.
توقف وندالیسم در دوران همهگیری
ایکه اشمیت، مدیر گالری اوفیزی در فلورانس، پربازدیدترین موزه ایتالیا در سال ۲۰۲۱، میگوید که رفتار بد گردشگران یا همان وندالیسم چیز جدیدی نیست. حتی فکر نمیکنم امسال بدتر از گذشته باشد. آنچه اکنون اتفاق میافتد همان جایی است که در سال ۲۰۱۹ بودیم، زیرا مجددا بازدیدکنندگان برگشتهاند. مطمئنا افرادی هستند که به وضعیتی که در آن هستند احترام نمیگذارند. مانند زنی که قبل از همهگیری در میان آثار هنری گرانبها نشسته بود تا پدیکور خود را انجام بدهد.
اشمیت میگوید: «اوفیزی» به قدری خوب اداره میشود که به ندرت حوادثی در داخل آن اتفاق میافتد، اما بیرون داستان متفاوت است. این گالری کوچهای برای عابران پیاده ایجاد کرده است که نیمکتهای داخلی آن با سنگ محلی پیترا سرنا حکاکی شده و همچنین به عنوان مکانی برای نشستن گردشگران خسته و گرسنه تبدیل شده است. اما مشکل اینجاست که آنها فقط روی نیمکتها نمینشینند بلکه بر نیمکتهایی که در قرن شانزدهم با دست تراشیده شدهاند، مینشینند و غذا میخورند و سسها را روی سنگهای با ارزش میمالند که به سرعت لکه میشوند. آنها همچنین به گرافیتی کردن نمای بیرونی گالری معروف بودهاند.
اشمیت میگوید در سال ۲۰۱۸، کارکنان هر روز صبح مجبور به پاک کردن، تمامی نشانههای ساختمانها را که مردم در اواخر شب پس از نوشیدن بیش از حد حکاکی میکردند، بودند.
همچنین مردم خوراکیهای خود را از مکانهایی میخرند که صندلی ندارد و بهدنبال جایی میگردند که بنشینند و اولین جایی که آنها پیدا میکنند «آثار تاریخی» است.به گفته جیانفرانکو زارانتونلو، کمیسر ارشد، این اوضاع در ونیز هم وجود دارد؛ جایی که پلیس شهری تاکنون ۴۳ حادثه شنای گردشگران در کانالها را در سالجاری گزارش کرده است. این تقریبا دو برابر کل سال ۲۰۲۱ است که در آن ۲۴ شناگر گرفتار شدند. مسأله نگرانکننده اینکه در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۷ مورد در این کانالها شنا کردند.