ورودی شهر جهانی سفال با یک نمای بیابانی هر فرد را به محض ورود به این شهر متعجب میکند که این عنوان پر آوازه ( جهانی ) کجا وآن بی سرو سامانی سیمای نازیبای بصری کجا ؟ همه چیز در تصویری که در این گزارش میبینید گویا و مشخص است .
به گزارش همدان پیام ، به محض رسیدن به ورود شهر جهانی سفال تصور میکنید به یک کارگاه صنعتی، پادگان نظامی، فضاهای خشک و خشن شهری رسیده اید . ورودی شهر باید نماینده و چکیده شهر باشد، در لالجینی که سفال حرف نخست را میزند لازم است یک پارک موضوعی و موضعی در ورودی شهر احداث شود تا اگر مسافر و رهگذر فرصت ورود به شهر را نداشت، حداقل آشنایی مختصری با شهر پیدا کند.
این شهر چندین ورودی مختلف دارد و برای تحقق جذب گردشگر باید براساس سند توسعه گردشگری برنامه ریزان شهری لالجین نسبت به ساماندهی ورودیها اقدام کنند ، به عنوان مثال ورودی لالجین از سمت همدان با توجه به توانمندی کشاورزی این شهر باید از منظر گردشگری کشاورزی مورد توجه قرار گیرد، زیرا در آن مسیر باغهای میوه و سبزیجاتی وجود دارد که یک ورودیهای شهر در گذشته به عنوان دروازهها یا آستانهها شناخته میشد و از منظر کالبدی، اجتماعی و فرهنگی دارای ویژگیهای خاص بود تا بتواند نماد و هویت شهر را بروز و ظهور بدهد، از منظر فرهنگی ورودی شهر نماد و هویت شهر است و در گذشته به صورت دروازه شهری مطرح میشد که معمولاً میان دو سر بازار وجود داشت و مسافرانی که وارد شهر میشدند با طی کردن یک مسیر اقتصادی که بازار بود وارد شهر میشدند.
امروزه ورودی شهرها به شکل نمادین طراحی میشود و ویژگیهای خاص خودش را دارد، در بعضی شهرها ادراک ورودی ابعاد کالبدی دارد و مخاطب با دیدن یک المان فکر نزدیک شدن به شهر را میکند، به عنوان مثال زمانی که برج آزادی تهران یا دروازه شیراز میبینیم متوجه نزدیک شدن به این شهرها میشویم.
نحوه طراحی و ساماندهی ورودیهای شهر نقش مهمی در ارتقای جایگاه شهرها دارد و زمینه را برای رونق اقتصادی، گردشگری و ارتقای فرهنگی شهر فراهم میکند؛ لذا امروزه مورد توجه مدیران شهر و برنامهریزان قرار دارد.
شهر مجموعهای از علائم، نشانهها و عناصر است که مفاهیم متفاوتی را به شهروندان و گردشگران منتقل میکند، یکی از مهمترین وجوه یک شهر مبادی ورودی آن است که تأثیر بسزایی در تصورات مخاطبان از شهر و رونق اقتصادی آن شهر دارد و از مهمترین نشانهها و نمادها در ساختار شهری محسوب میشود.
نحوه طراحی ورودیهای شهر چه به لحاظ نشانهها و چه به لحاظ ساماندهی کاربریها حائز اهمیت است، چراکه با گذشت زمان به نمادهایی تبدیل میشود که تمامیت شهر را به نمایش میگذارد. طراحی متناسب المانها بنا بر ویژگیهای کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی علاوه بر نمایش چهره مطلوب از شهر موجب پیشبرد بهتر اهداف مدیریت شهری و حتی جلوگیری از گسترش مرزهای شهر میشود.
بعد کالبدی ورودیهای شهر در گذشته دروازه و بعد ادراکی آنها منارهها یا مساجد بوده است؛ لذا بحث ورودیها یک آستانه ادراکی روانی و کالبدی فیزیکی دارد. کالبد ورودی یک عامل هویتی است که مخصوص هر شهری است و آن را متمایز از شهرهای دیگر میکند. امروزه ورودی شهرها به لحاظ اقتصادی، گردشگری و فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا میتوان گفت ورودی شهرهای امروزی یک مجموعه و محور است که باید رونق اقتصادی و گردشگری شهر را به دنبال داشته باشد.
ورودی لالجین از شهرهای اطراف از نظر المان، کالبد و زیرساختها دچار مشکل است.
زمانی که هر مسافری به لالجین وارد میشود و با ورودی شهر که دارای یک منظر خشک و خشن است روبرو میشود ، اگر شاهد باشد که در سطح شهر هم المان خوبی نصب نشده باشد، و دریابد کیفیت ورودی شهر هم همچنان مطلوب نیست پرواضح است با یک کوله بار آشفته شهر جهانی سفال را ترک خواهد کرد .
ورودی شهرها در استان همدان ، با موضوعات عملکردی، کارکردی، سیما و منظر و حذف اغتشاشات بصری باید در اولویت قرار گیرد؛ لذا نحوه ساماندهی فضاهای سبز شهری، حذف کاربریهای ناسالم و تعریف الگوی گردشگری میتواند مؤثر باشد، چراکه ورودی شهر معمولاً یک محور اصلی است.
ورودی به عنوان نخستین عرصه از فضای شهری، ورود به شهر را خوش آمد می گوید. اما حالا ورودی اغلب شهرهای استان حتی ورودی مرکز استان که شهر همدان باشد، با نصب یک تابلو در عرصه ای نامشخص معنا می شود .
این موضوع به نحوی فراموش شده است که حتی شهرهای تاریخی و جاذب گردشگر همچون لالجین وضعیتی مشابه دیگر شهرها دارند حال باید منتظر ماند و دید آیا این بلاتکلیفی در ساماندهی ورودی شهر جهانی سفال سروسامان پیدا میکند؟ یا خیر...