برای هر همدانی تاریخدوست این مهمترین موضوع است که مرکزیترین موزه شهر باید از شکل و شمایل تاریخی یکدست و ویژگیهای خاص برخوردار باشد.
شکل و شمایل و سازه بنای موزه، اما در حالحاضر بیانگر آن است که آنچه از معماری تاریخی موزه انتظار میرود در میدان مرکزی همدان محقق نمیشود.
مشاور و طراح پروژه سایتموزه میدان مرکزی میگوید: شهر همدان حدود ۱۳ ایده را به شورای فنی میراثفرهنگی مرکز برده و مبانی که آنجا مطرح شد این بود که وقتی اثری وجود دارد که میتواند اثبات تاریخ و تمدن باشد معماریاش باید به عنوان ظرف ارائه آثار در نظر گرفته شود و از طرفی به دلیل پیچیدگیهای پدافند غیرعامل و جمیعت عظیمی که در این میدان جمع میشوند قابلیت خروج و ورود داشته باشد.
صاحب محمدیانمنصور با اشاره به اینکه میدان مرکزی شهر همدان متعلق به دوره شهرسازی باروک است، بیان کرد: همدان پایتخت تاریخ و تمدن است و در کاوشهای انجام شده در این مکان آثاری کشف شد که ارزش علمی بالایی دارد و میتواند تاریخ و تمدن شهر را اثبات کند و از نظر گردشگری، باستانشناسی و تاریخی نیز واجد ارزش است.
وی گفت: در این مکان آثاری از دوره ماد، اشکانی و پایه ستونهای دوره هخامنشی تا زندگی دوره اسلامی وجود دارد که نشان میدهد حدود ۳ هزار سال در لایههای مختلف آن زندگی وجود داشته و تاکنون نیز مهمترین میدان شهر همدان باقی مانده است، بنابراین این موضوع میتواند اصلیترین دلیل و مدعا باشد که این حجم از تاریخ و تمدن هنوز در شهر زنده است و اگر آنها را به تماشای مخاطبان بگذاریم بسیار ارزشمند خواهد بود.
محمدیانمنصور بیان کرد: در بررسیهای انجام شده، تدفینهایی از دوره ماد تا اشکانی داریم و شواهد نشان میدهد از دوره اشکانی به بعد به مناطق مسکونی و محلههای شهری تبدیل شده است، علاوه بر این به دلیل تدفینهایی که از دورههای پیش و پس از اسلام وجود داشت تصمیم گرفتیم از معماری مقابر این دوران بهصورت ترکیبی برای ساختمان موزه استفاده کنیم.
عضو هیأتعلمی دانشگاه بوعلیسینا درباره متریالهای مورداستفاده در سایت موزه میدان امام(ره) هم گفت: در ابتدا استفاده از 2 نوع نماسازی سنگ گرانیت و آجر مطرح و تصمیم گرفته شد معماریاش مانند مقبرههای بوعلی و باباطاهر باشد با این تفاوت که نمیتوانستیم کاملاً مشابه آنها کار کنیم و درنهایت مقرر شد آجر به گونهای کار شود که تفاوت دوره وسبک مشهود باشد.
محمدیانمنصور درباره چینش داخلی موزه هم افزود: طرح داخلی موزه تهیه و تأیید شده و پس از اتمام ساختمان اشیا به موزه منتقل میشود، همچنین قرار شده است کلیات و سفتکاری ساختمان را شهرداری انجام دهد و نقلوانتقال آثار توسط میراثفرهنگی انجام شود.