خطبههای روز جمعه گذشته نماینده ولی فقیه در استان بدون شک از خطابه هایی است که تا مدتها در ذهن و افکار صاحبان نظر و دقت نظر باقی میماند. آیتا... طه محمدی که به نرم سخنی و مداراجویی شهیر است در این خطبهها با بهانه قرار دادن تحرکات انتخاباتی بر مداراگری و رواداری گروههای سیاسی در رقابتهای انتخاباتی تأکید کرد. هرچند که بنیه بحث باز شده توسط این زعیم دینی استان فراتر از انتخابات بود.
وی در بخشی از مبحث عقیدتی و اخلاقی خود در خطبههای نماز جمعه با تأکید بر اصل مداراگری با خلق خدا تأکید کرد "همه اطرافیان پیامبر حزباللهی نبودند، پیامبر با همه با محبت برخورد میکرد؛ چراکه اگر اینگونه نبود کار پیش نمیرفت." "انسان اگر مدارا کند دین خود را نگه داشته و اگر مدارا نکند دین خود را به باد داده است".
او با اقتباس از این بحث عقیدتی به آسیبشناسی فضای سیاسی در آستانه انتخابات پرداخته و گفته"برخی از هماکنون چاقوهای خود را تیز کردهاند در صورتی که باید در سایه مدارا و خوشرویی کارها را انجام داد". یا اینکه "جامعه را باید دو قسمت انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کرد که خوشبختانه در کشور غیرانقلابی بسیار کم داریم".
آنچنان که آورده شد سیاسیون استان و اهل علم، امامجمعه همدان را به مداراگری و داشتن دیدگاه جذبی در نگرش اجتماعی میشناسند و از این رو گفتار او را باید برای صاحب نظران دارای اشاراتی عدیده دانست که به آن اشاره میشود؛
1- فضای سیاسی استان این هفتهها اگر چه به طور زیر پوستی اما محسوس رنگ و بوی دو گوییهای انتخاباتی به خود گرفته است. این در حالی است که کشور زودتر از این کاندیداهای احتمالی پاشنه کشیده خود را به میدان کارزار نزدیک کردهاند و با سفرهای استانی چشمداشت انتخاباتی را به رخ میکشند. در این میان آنچه که از فحوای کلام وابستگان به گروههای سیاسی در استان و میهمانان دعوت شده برداشت میشود فضای دوقطبی است که برای به کرسی نشاندن سخن خود حتی از هزینه کردن منافع ملی و محورهای تأييد شده در صدر نظام هم واهمه و پروایی ندارد. این خط هزینهبار مشخصاً از سوی جریانی که از ابتدای مذاکرات هستهای به شدت بر طبل ناامیدی و بینتیجه بودن این راهبرد اساسی کوبید و پس از تفاهم برجام نیز بازهم از بینتیجگی آن دم زد. این در حالی است که راهبرد رسیدن به برجام توافقی در بین مسئولان تصمیمساز نظام بود و تنها به دولت و وزارت امور خارجه بازنمیگشت. اگر چه باید در نگاه به برجام واقع بین بود اما دیدگاه روا دارانه مدنظر آیتا... محمدی اینگونه تأکید دارد که برای رقابتهای چند روزه نه از منافع ملی باید هزینه کرد و نه روی شاخه نشست و درخت را برید.
2- تندروی و افراطگرایی همواره یکی از آفتهای میدان سیاست در ایران بوده است. سالهای نهچندان دور هنوز در خاطر مردم باقی است که در یک مناظره انتخاباتی ذخایر و چهرههایی که به ستونها و سابقون نظام به شمار میرفتند چگونه هجمه شد و پرده حرمتها را خدشهدار کرد. سر زدن اینگونه بیپرواییها از سوی خواص نوظهور، اردوگاههای سیاسی را به تنازع علیه یکدیگر کشید و عرصه گفتمان محور رقابت حزبی و سیاسی به آوردگاه شاخ و شانه کشیدنهای لفظی و به زبان آوردن انواع تهمتها و پردهدریها شد تا بیاخلاقی درد اصلی سیاسیون پرمدعا شود.
روند افراط در تحرکات سیاسی تا به حدی پیش رفت و آزاردهنده شد که احیای اخلاق به یکی از شعارهای اصلی کاندیدای پیروز در انتخابات 92 بدل شد. آیتا... محمدی رواداری را از این باب تأکید کرده که مبادا روزگار تلخ برخی سالها تکرار شود و هزینه آن را مردم نجیب بپردازند.
3- خود حق پنداری و تنگ دیدن دایره انقلاب از جمله دیگر آفاتی است که گریبانگیر فضای سیاسی شده و هرچه بزرگان و دلسوزان بر جذب حداکثری و دفع حداقلی تأکید دارند که مصداقی از شیوه رواداری است برخی مدعیان دینمداری بیمحابا آن را را نقد کرده و به آن تاختهاند. این عده حتی گاهی جلوتر از زعمای دینی انقلاب تصمیمات افراطی خود را مصداق انقلابیگری دانستهاند در حالی که در دیدن منافع ملی ناآگاهی به خرج دادند. امامجمعه همدان از انقلابی و غیرانقلابی به عنوان دو گروه اصلی در کشور نام برده که البته اطلاق وی از انقلابیگری تفاوتی آشکار با آنچه که مدعیان مکتب نرفته داشتهاند، دارد. انقلابیگری از دیدگاه اصیل دینی بر پایه وحدت، همگرایی و البته تحمل افکار مختلف تعریف میشود.
توصیههای آیتا... در آستانه انتخابات هشداری است به کنترل مرزهای اخلاقی و حرمتها و فدا نشدن منافع ملی به پای منفعتهای چند روزه گروهی.