فاین تذهبون!؟ همدان پیام
 
 
چهارشنبه - 21 آذر 1397 - شماره 3359
 
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1397

Today : Tue, December 11, 2018




ارتباط با سرویس ها - پذیرش آگهی * "1397،سال حمایت ازکالای ایرانی"
ورود کاربران


نمایشگاه چاپ تهران اذر97
logo-samandehi
 
کد مطلب:  85052 تاریخ انتشار:  1397-06-22 - 08:34 تعداد بازدید:  105
ارسال به دوستان
نسخه چاپی

تحليلي به آنچه که تئورسين اصولگرايان گفت
فاین تذهبون!؟

نویسنده : علی مثبت(فاضل همدانی)

داخلی

 روحیه ارزشمندی که حضرت علی(ع) در اهمیت آن فرمود:
حیات العلم بالنقد
امید است که با داشتن چنین روحیه نقدپذیر، از نقادی و سوالات طلبه‌ای چون من رنجیده خاطر نشوند.
شما که یک فرد فرهنگی هستید و علاقه به تحول فرهنگی در نسل جوان دارید، لطفا پاسخ دهید:
در 16 سالی که جنابعالی به عنوان عضو حقیقی و شاخص در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور داشتید، طرح‌های شما تا چه اندازه تاثیرگذار و عملیاتی بوده است؟ چرا کشوری که در همان سال‌های اول انقلاب علی‌رغم انواع توطئه‌ها، توانست بر همه آنها از جمله جنگ 8 ساله پیروز شود و ابرقدرت‌های شرق و غرب را به چالش بکشد، در حوزه فرهنگی به خصوص در سالیان اخیر چندان رشدی نداشته است.
لابد خواهید فرمود که موانعی در کار بوده که نتوانستیم به طور شایسته، انقلاب فرهنگی را تداوم بخشیم.
در پاسخ گوییم که آیا احتمال نمی‌دهید موانعی هم بر سر راه حوزه علمیه وجود داشته ودارد که نتوانسته آنطور که باید و شاید، موفق باشد. حضرتعالی خود اطلاع دارید که در دهک‌های گذشته بیشتر اوقات تدریس کتابهای فلسفی از ترس تکفیر در سردابها و زیرزمین‌های نیمه تاریک تدریس می‌شد، دور از نظر بعضی از علماء.
جالب است که بدانیم مرحوم آیت‌ا... العظمی حائری موسس حوزه علمیه قم، نه تنها در رابطه با تهاجم رضاخانی رنج می‌بردند بلکه هنگامی که خواستند زبان انگلیسی را به عنوان درس رسمی در حوزه علمیه قم، عملی سازند صدای وااسلامای بعضی از مسلمین بی‌بصیرت بلند شد و گفتند دیگر حاضر به پرداخت سهم امام نیستیم تا خرج تدریس زبان کفار شود.
جناب آقای ازغدی، بنده با بضاعت مزجات علمی و با توجه به اینکه بعد از گذراندن 12 سال درس خارج فقه و اصول در قم حدود 28 سال است که از بحث و درس حوزه فاصله گرفته‌ام و این جهت مرا رنج می‌دهد از شما تشکر می‌کنم که برای اولین بار باعث شدید که این طلبه ضعیف و به قول شما بی‌سواد، بار دیگر به محیط علمی و حوزه فقه و اصول برای شرکت در این چالشها بازگردد، تا در رابطه با مطرح شدن سوال و پاسخ‌ها گذشته از دست رفته خود را مقداری جبران کند.
آیا اسلامی که در طول 1500 سال آن همه دانشمند و فقیه آشنا به مسائل روز به جامعه تحویل داده است و به طور مثال اسلامی که با زبان امام صادق (ع) می‌فرماید:
العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس"
اسلامی که در قرآن مجید با تأکید فراوان در آیه "فلو لا نفرمن کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین..." اصرار دارد که عده‌ای، احکام و مسائل دینی را با اجتهادی که دارند از منابع اصلی استنباط کنند و اسلامی که تعهد داده در صورتی که به احکام آن عمل شود یک حیات طیبه و زندگی آرامش‌بخشی را به مومنین عطا خواهد کرد. آیا دیگر جایی برای زندگی بی‌ربط با فقه و فقه بی‌ربط با زندگی باقی می‌ماند که شما فرمودید:
"زندگی بی‌ربط با فقه و فقه بی‌ربط با زندگی"
کدام زندگی و کدام تفقه؟
 و این تفقه به زمان دون زمان محدود نیست بلکه نورش همه جا را روشن کرده است.
و در چنین وضع آماده‌ای فقه سنتی مکتب ما حاضر نیست حکمی بدون موضوع و یا موضوعی بدون حکم را رها کند و درباره آن به چالش نیندیشد. و لذا پیغمبر اسلام فرمود:
حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه
چون پیغمبر به فقیهان و کارگزارانش اعتماد داشت که با تکیه به فقه سنتی، هیچ حکمی را فروگذار نخواهند کرد.
همین فقه سنتی و احیانا فقه پویا توانسته تمامی مقاطع زندگی بشر را زیر نظر داشته و اداره کند همانگونه که قرآن مجید در این آیه شریفه از چنین زندگی همه جانبه‌ای خبر داده است:
 یا ایها الذین امنوا استجیبو لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم"..
آیا نقطه تاریکی در زندگی بشر وجود دارد که اسلام درباره آن حکمی نداده باشد و یا مسئله مجهولی باقی مانده که رسالت تفقه ما به آن نپرداخته باشد.
از اینکه تاسف خوردید که چرا حوزه علمیه و علما با نظارت مراجع تقلید در رشته‌های روابط بین الملل و حکومت و سیاست و... کار نکرده‌اند، بایستی پاسخ داد:
 کار بسیار شده و کتابهای بسیاری درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی نوشته شده است و چه خوب بود قبل از آن سخنرانی ملاقاتی با حجت الاسلام و المسلمین آقای اعرافی داشتید تا ملاحظه می‌کردید که چه تخصص‌هایی در ارتباط با مسائل نوظهور و مستحدثه فقهی ایجاد شده که نتیجه آن پایان نامه‌های فقهی و موضوعات جدید است که به آن پایان‌نامه اصطلاحی هم نمی‌شود گفت زیرا طلبه فارغ‌التحصیل نیست ولذا پیغمبر اکرم فرمود:
اطلبوا العلم من المهد الی اللحد
منظور از فقه سنتی یک حرکت ارتجاعی و عقب مانده نیست بلکه اگر به دقت بررسی شود ابواب مختلف اجتماعی-سیاسی و به قول شما حکومتی را در بر دارد.
حال کدام نقطه تاریک را در فقه امروز دیده‌اید که بیان می‌دارید در رابطه با حل مسائل زندگی ناکارآمد است؟
تصور نشود، احادیثی چون "المیسور لا یسقط بالمعسور" و"ما لا یدرک کله لا یترک کله"، "لا ضررو لا ضرار فی الاسلام "فقط در یک جا بحث میشود بلکه بعکس هر فقیه متبحر با این آیات و روایات سر و کار دارد و در مسائل و مواقف دیگر از آن استفاده می‌کند و همانگونه که آیه شریفه قرآنی می‌فرماید:
"ماجعل فی الدین من حرج"
بسیاری از مسائل اجتماعی، سیاسی و حکومتی را حل کرده است.
در حالی که حضرتعالی به  مجتهدانی که قواعد ارزشمندی چون قاعده لاضرر را در نزد خود دارند و در رابطه با آن به مسائل اجتماعی واقفند متاسفانه آنان را بی‌سواد می‌دانید که فقط رساله عملیه چاپ کردند.
در یک کلمه هنگامی که اسلام به عنوان یک دین جامع و جاودانه معرفی میشود مسئولیت فقهای عظام سنگین میشود زیرا دیگر رسالت آنان منحصر به تفسیر قرآن و فهمیدن احادیث و روایات نیست. بلکه لازم است تفقه و بصیرت به گونه‌ای باشد که احکام الهی را از این قواعد ممهده استنباط کنند و با ارجاع فروع به اصول نتیجه بگیرند.
 کدام حساسیت، به کجا و چگونه؟
 اما اینکه فرمودید چرا حوزه علمیه نسبت به مسائل درجه یک حساسیت نشان نمی‌دهد، بفرمایید ان مسائل اساسی چیست که حوزه نسبت به آن بی تفاوت است. اگر منظور از آن مسائل دسته اول،حکومت اسلامی و ولایت فقیه باشد (چنانچه اشاره شد) اطمینان داشته باشید که هم مراجع ما به این مسئله توجه خاص دارند و هم طلاب جوان ما..زیرا عشق به نظام جمهوری اسلامی است که طلبه‌ای مستعد و باهوش را وادار میکند مدتها دست از تحصیل فقه و اصول بردارد و به خیل رزمندگان بپیوندد. او معتقد است که اگر چه شهید بشود یا نشود مشمول این آیه شریفه می‌باشد:
ومنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر
همچنین مراجع ما که بیشترین حضورشان در حوزه علمیه است بر خود لازم می‌دانند برای تبیین احکام حکومتی و تقسیم احکام الهی به مقررات ثابت و موقت‌، با استفاده از این قواعد مربوطه، صدها مسئله مشابه اجتماعی و حکومتی را تبیین و تحلیل کنند تا این مبلغین بتوانند پیامهای حوزه و مسائل مستحدثه را در اطراف و اکناف برای مردم تبیین کنند.
در این رابطه مرحوم آیت‌ا... العظمی حائری برای اینکه نظام حفظ شود و بهانه‌ای به دست دشمن داده نشود حاضر می‌شود که در رابطه با مواضع آیت‌ا... بافقی کوتاه بیاید.
حضور فقها در مسائل سیاسی، دفاعی و اجتماعی به قدری جدی و روشن است که می بینیم هنگامی که حکومت مشروطه مطرح می‌شود بیشترین کسانی که در جرح و تعدیل، خطا و صواب و اصرار بر حضور خود در این مسائل ایفای نقش مینمودند علما و مراجع بودند همچون آیت‌ا... آخوند خراسانی، آیت‌ا... نایینی در نجف اشرف، آیت‌الله طباطبایی و آیت‌ا... شهید شیخ فضل‌ا... نوری و در این اواخر آیت‌ا... شهید مدرس و..
 لازم به ذکر است که عالم مجتهد و استاد یا دانشجوی متخصصی که حرکت نویی را شروع میکند خالی از پرداخت هزینه سنگین نیست چنانچه دیدیم و شنیدیم که شهید صدر با نوشتن کتاب‌های اقتصادنا و فلسفتنا و مجتمعنا چقدر به جای تشویق مورد بی‌مهری بعضی از علمای نجف قرار گرفت به این بهانه که این کتابها وقت طلاب را بی‌جهت تلف می‌کند.
 همچنین شهید مطهری به خاطر حمایت از افکار نو(که جنابعالی اصرار بر آن دارید) و بیان مسائل نوظهور شهید می‌شوند و شهید مفتح و شهید بهشتی هم که داعیه وحدت بین حوزه و دانشگاه را داشتند مظلومانه به شهادت رسیدند، همچنین دانشجویان و اساتید هسته‌ای ما که تخصص بالایی داشتند سرانجام ناجوانمردانه بدون داشتن اسلحه دفاعی شهید شدند مانند شهید شهریاری..
بنابراین محقق بزرگوار، تخصصی شدن هم احتیاج به خون شهید دارد و هم نیاز به بودجه کافی که متاسفانه چنین بودجه‌ای در حوزه علمیه پیدا نمیشود. مخصوصا با داشتن طلابی که به جای گرفتن حقوق کلان و داشتن درآمد از ناحیه استفاده فرصت‌های مطالعاتی به همان حقوق ناچیز طلبگی میسازند و از بام تا شام لباب زندگی که جوانی باشد در این مسیر به کار میگیرند تا بلکه بتوانند با حکمی از احکام الهی بیشتر آشنا شوند.
 آیا فکر کرده‌اید حوزه‌ای که از ابتدا مستقل بود و وابسته به هیچ قدرتی نبود چگونه اداره میشد و امروز تنها با پرداخت خمس‌، آن هم از ناحیه افراد خیری که خود نیاز به سهم امام دارند و احیانا بودجه‌های مختصر چگونه اداره می‌شود
 خداوند، عزت و عمر با برکت بیشتر به مقام معظم رهبری دهد که علی رغم دشواری‌ها و بگو مگوها، دستور دادند تا حقوق بازنشستگی طلاب به مقدار محدود و استفاده از خدمات درمانی و دفترچه‌های بیمه برای روحانیت برقرارشود.
ادامه دارد..


بازگشت
نظرات بینندگان :
نظر شما :
   
نام*
ایمیل* ایمیل محفوظ می باشد
نظر*
کد امنیتی*
کد امنیتی

 
 
 
گزارش گزارش ویژه یادداشت تحلیل سرمقاله ضمیمه(پیام_آدینه) دانلود
صفحه نخست آخرین اخبار درباره ما ارتباط با ما  پیوندها ویژه_نامه راهنما
نشر و نقل مطالب فقط با ذکر نام روزنامه همدان پیام بلامانع است.

 
روزنامه همدان پیام ( اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي، ورزشی )
صاحب امتياز و مدير مسئول: نصرت ا... طاقتي احسن  -  سردبير: يدا... طاقتي احسن
نشاني: همدان، خيابان شريعتي، ابتداي خيابان مهديه، ساختمان پيام
تلفن: 38264433 (081)  -  فکس: 38279013 (081)  -  سازمان نیازمندی: 38264400 (081)  - ايميل: info@hamedanpayam.com