"مصلح بیدارگر"عطر غربت علی(ع) را دارد
زهرا زارعی
به خود میبالیم که اسدآبادی هستیم و سید جمالالدین هم ...
به خود میبالیم که شهرمان با نام پرآوازه بیدارگر مشرقزمین در هم آمیخته است هرجا اندیشه سید جمال هست نام سید جمال نیز هست و هر کجا نام اسدآباد هست فکر و پندار سید جمال هم هست حتی در افغانستان زیر گنبدی که بر مزار سید ساختهاند به گمان اینکه سید را از آن خود کنند اما غافل از اینکه نام سید جمال بدون اسدآباد غریبه و دور از ذهن است.
همایش "مصلح بیدارگر" بهانهای است تا گردهم بيايیم و هماندیشی کنیم برای اعتلای نام سیدجمال و برای تبیین افکار و عقاید سازنده این بیدارگر اسدآبادی طرحی دیگر اندازیم.
آمدهایم تا به تعبیر استاد مطهری بر احوالات سلسله جنبان نهضتهای اسلامی و منادی بیداری تعمقی دیگر کنیم.
آمدهایم تا شاهد همنوایی غریبانه سید جمال با مولایش علی(ع) باشیم، وي که شیعهای صادق و پرچمدار وحدت اسلامی برفراز جهان تشیع بود آری مصلح بیدارگر عطر غربت علی(ع) را دارد.
آمدهایم چون خود را مرید مردی انقلابی میدانیم، یک انقلابی به تمام معنا، او که جاه و جلال، مقام، مال و منال را برخود حرام کرد تا طریق رشد، تکامل، ترقی و تحول جامعه را به همگان نشان دهد.
آمدهایم تا به مدد اندیشههای سبز علوی سید جمال ندای بیداری سر بدهیم؛ زيرا رهرو مردی از جنس بیداری هستیم وي که سالها در سفر و بیخانمان بود و اخراج، اهانت، تبعید و توهینهای ناروا را به جان میخرید و در راه بیداری ملتها هرگز خاموش نشد.
باشد که پاکی، صفا، خلوص و از خودگذشتگی سید جمالالدین توشه بگیریم و در نشر اندیشههایش کوشا باشیم و در این راه تردید نکنیم؛ چراکه سید در آخرین نامه به دوستان و هممسلکان ایرانی خود می نویسد:
شما که میوه رسیده ایران هستید و برای بیداری ایرانی دامن همت به کمر زدهاید از حبس و قتال نترسید، از جهالت ایرانی خسته نشوید، از حرکات مذبوحانه سلاطین متوحش نشوید، با نهایت سرعت بکوشید و با کمال چالاکی کوشش کنید طبیعت با شما یار است و خالق طبیعت مددکار.
+++++++++
همایش "مصلح بیدارگر" برگزار میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میهمان ویژه امروز اسدآباد
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی: اسناد کافی دال بر اسدآبادی بودن سید جمالالدین وجود دارد
فرماندار اسدآباد: بازگرداندن هویت ایرانی به سید جمالالدین اسدآبادی خواسته مردم اسدآباد از وزیر
امام جمعه اسدآباد: سید جمالالدین اسدآبادی الگویی برای نسل جوان
اسدآباد- خبرنگار همدن پیام - امروز 14 اسفندماه زادگاه سید جمالالدین اسدآبادی میزبان همایش "مصلح بیدارگر" است، همایشی که در آن جمع کثیری از سید جمال شناسان و سید جمال دوستان گرد هم آمدهاند تا در آستانه صدوهجدهمین سالگرد شهادت آن مرد اسلامخواه، شجاع و مبارز یادش را گرامی بدارند.
میهمان و سخنران ویژه این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به دعوت نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در این همایش حضور دارد. جنتی پس از ورود به شهر تاریخی اسدآباد در بنای یادبود سیدجمال حضور خواهد یافت و با خیر مقدم استاد سید رضا ابوالقاسمی نویسنده و تاریخدان اسدآبادی آيین ادای احترام به مقام شامخ شهید سید جمالالدین اسدآبادی اجرا خواهد شد و سپس همایش "مصلح بیدارگر".
با خیر مقدم فاضل عبادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و سخنرانی حجتالاسلام موسی حسینیمجد، امام جمعه اسدآباد ادامه پیدا میکند و سپس استاد هادی خسروشاهی، میرزایي، رئیس دانشگاه سید جمالالدین اسدآبادی، منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا و صفیا... صفایی، 4 عضو هیأت رئیسه بنیاد علمی، فرهنگی سید جمالالدین در جایگاه مستقر خواهند شد و 3 مقاله که توسط اساتید برتر حوزه سید جمالشناسی تهیه شده است، قرائت خواهد شد.
با خیر مقدم نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، سخنرانی آیتا... غياثالدين طه محمدی، نماینده ولی فقیه در استان، سخنرانی نیکبخت، استاندار همدان و پس از آن شاهد سخنرانی میهمان ویژه همایش، جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد خواهیم بود. آخرین قسمت از برنامههای تدوین شده برای این همایش تجلیل از استاد خسروشاهی نویسنده و پژوهشگر برتر در عرصه سید جمالشناسی است. در ذیل گوشهای از اظهارنظرهای مسئولان ارشد شهرستان اسدآباد در دفاع از سید جمالالدین اسدآبادی آورده شده است که میخوانید:
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سیدجمالالدین اسدآبادی شخصیتی برجسته و بینالمللی است که به اسدآباد تعلق دارد، اظهار كرد: اسناد کافی دال بر اسدآبادی بودن سید جمالالدین وجود دارد.
بهروز نعمتی با انتقاد از مدیران و متولیان فرهنگی، گفت: متولیان فرهنگی ما در زمینه شناساندن شخصیت بزرگ و برجسته سیدجمالالدین اسدآبادی به جهانیان ضعیف عمل کردهاند.
وی، با اشاره به برگزاری همایش بزرگداشتی كه در سال گذشته با حضور علي لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برپا شد گفت: در کمیسیون بودجه در خصوص بنیاد علمی و فرهنگی سید جمال مطالبی را مطرح کردم که اعتباری را به این امر اختصاص دهند.
نعمتی با گلهمندی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نپرداختن به امر بنیاد سیدجمال، افزود: درست است آقای جنتی، اسدآبادی نیست اما دوران جوانی خود را در اسدآباد گذرانده و باید نسبت به این شهرستان ارادهای قویتر داشته باشد.
وی، از رئیس بنیاد علمی و فرهنگی کشور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر امور خارجه خواست مجدانه در خصوص ثبت اسدآبادی بودن و اعتراضات نسبت به ثبت نام شخصیت بزرگ سیدجمال به نام افغانیها در یونسکو اقدام کنند، در غیر این صورت اقدامات قانونی را از طریق مجلس شورای اسلامی انجام خواهم داد.
نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت در ادامه در پاسخ به اینکه کشورهای دیگر در ثبت نام مفاخر و شخصیتهای بزرگ به دنبال چه هستند، اظهار كرد: علمای اسلام متعلق به یک مرز خاصی نبودند و کشورهای دیگر با توجه به اینکه ضعف فرهنگی در این زمینه دارند، به دنبال معرفی این شخصیت در کشور خود هستند.
نعمتی از رئیسجمهور ایران نیز خواست به عنوان یک روحانی از سید جمالالدین اسدآبادی که یک روحانی مبارز انقلاب و برجسته بوده است، دفاع و با تشکیل بنیاد علمی و فرهنگی سید جمال گامی فراتر بردارند.
در ادامه فرماندار اسدآباد با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه در برخی مجامع بینالمللی سید جمالالدین اسدآبادی به نام افغانی به ثبت رسیده و باید برای بازگرداندن هویت ایرانی و اسدآبادی به سید جمال تلاش کنیم.
بكائي تصریح کرد: ثبت سید جمالالدین در یونسکو و سازمانهای بینالمللی به نام ایرانی و اسدآبادی در طوماری به امضاي قشرهاي مختلف مردم این شهرستان خواهد رسید و تقدیم مسئولان کشور خواهد شد.
وي اظهار كرد: سید جمالالدین در تاریخ معاصر به عنوان منادی وحدت جامعه مسلمان و مبارزه با استعمارچهرهای شناخته شده است و جنبشهای آزادیخواهانه که در سراسر جهان شاهد آن هستیم نشأت گرفته از افکار و عقاید بیدارگر مشرق زمین است .
بكائي سید جمال را شخصیت اثرگذار در تاریخ و فرهنگ معاصر ایران دانست و افزود: زادگاه وی نیز باید به مرکز بزرگ علمی و پژوهشی برای استفاده محققان و دانشمندان کشوری تبدیل شود.
امام جمعه اسدآباد برگزاری همایش بزرگداشت سید جمالالدین را برای الگو دادن به نسل جوان و بخصوص طلاب اثربخش دانست و گفت: جوانان و طلاب برای دفاع از ارزشهای اسلام و تقویت صفوف به هم پیوسته مسلمانان در مقابل استکبار جهانی و ترفندهای آنها باید از هر زمانی بهره برده و از امثال سید جمالها الگو بگیرند.
حجت الاسلام حسینیمجد با اشاره به مصاحبه مقام معظم رهبری در خصوص سید جمالالدین در روزنامه جمهوری اسلامی در سال 60، گفت: ایشان فرمودند كه سید جمالالدین کسی بود که برای نخستینبار با طرح بازگشت به اسلام، مسأله حاکمیت، خیزش و بعثت جدید اسلام را در فضای عالم به وجود آورد.
وی تصریح کرد: استاد مطهری، سید جمالالدین را کسی میداند که مهمترین و مزمنترین درد جامعه اسلامی را استبداد خارجی و داخلی تشخیص داده است.
امام جمعه اسدآباد با بیان اینکه مردم شهرستان اسدآباد باید قدر شهر خود را بدانند؛ زيرا شخصیت بزرگ و فرهیختهای چون سید جمالالدین را به بشریت تحویل داده و باید شهر خود را از لحاظ فرهنگی و اجتماعی ارتقا دهند.
++++++++++
يك عضو هيأت علمي دانشگاه:
بنياد سيد جمال را هويت عملي ببخشيم
معصومه کمالوند
18 اسفندماه سالروز بزرگداشت سيد جمالالدين اسدآبادي و به تعبير سيد محيط طباطبايي «بيدارگر شرق» است. كسي كه تفاوتهاي عالم اسلام را در شرق ديد و كاستيهايي كه در يوغ غرب اين عالم را گرفتار كرده بود شناخت و به پا خاست و براي بازگشت به منابع اصيل اسلامي و جلوگيري از خرافاتي كه ناشي از برداشت نادرست از منابع ديني و اعتقادي بود، تلاشهاي بسياري كرد.
اينك قرار است امروز 14 اسفندماه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همايشي با عنوان "مصلح بيدارگر" در اسدآباد برگزار شود و در جريان آن برنامههاي متعددي نيز از جانب مديركل فرهنگ و ارشاد استان عنوان شده است، از جمله اينكه از 12 تا 18 اسفندماه هفته سيد جمالالدين اسدآبادي در شهرستان اسدآباد نامگذاري شده است.
ضرورت در اثبات
هويت ايراني اسدآبادي
آنچه در اين ميان براي تبيين و معرفي بيش از پيش شخصيت اسدآبادي ضرورت به نظر ميرسد اثبات هويت ايراني و اسدآبادي بودن سيد جمال است. روي سنگ مقبره سيد جمال كه در كابل نصب شده است سيد جمال را به نام افغاني نام زدهاند و بايد براي اثبات ايراني اسدآبادي بودن سيد جمال برنامههاي عملي و راهبردي را اجرا كرد.
يكي از همين راهكارها رسمي كردن بنياد جمالالدين اسدآبادي مثل ساير بنيادها از جمله بنياد فلسفه و حكمت و يا بنياد بوعلي است كه فعاليتهاي رسمي خود را به صورت گسترده انجام ميدهند و داراي رديف اعتباري مستقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند.
بنياد در نيمه راه
اما بحث بنياد سيد جمال كه در زمان مجلس هفتم در استان مطرح شد و پس از آن از سال 88 مورد تأييد وزير ارشاد وقت قرار گرفت و به شورايعالي انقلاب فرهنگي ارسال شده است، با وجود رسمي بودن بنياد هنوز اقدامي عملي در قالب اينكه اين بنياد فعاليت خود را آغاز كرده است عنوان نشده و تنها محدود شده است به همايشهايي كه سالي يكبار با حضور ميهمانان كشوري، استاني و شهرستاني برگزار و از شخصيت سيد جمال گفته ميشود و ديگر هيچ. در اين خصوص با يكي از اعضاي بنياد سيد جمالالدين اسدآبادي كه نظرات و راهكارهاي متعددي را براي معرفي شخصيت سيد جمال به نسلهاي آينده و اثرات اين بازنشاني هويت مطرح ميكند، گفتوگويي انجام شده است. به گفته عبدا... عطايي بنياد سيد جمال به صورت قانوني مورد تأييد وزارت ارشاد قرار گرفته است، اما اينكه رسماً كاري از طرف بنياد انجام شود و فعاليتي غير از اين همايشها انجام شده باشد تاكنون نداشتهايم كه براي سيد جمال و معرفي شخصيت وي انجام نشده است.
همايش امروز اميدي براي آغاز فعاليت بنياد
در سالهاي گذشته ميهمانان متعددي براي اين همايشها دعوت ميشد كه البته امسال با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انتظار ميرود كه آغازي براي شروع به كار بنياد نيز باشد تا در راستاي تثبيت زادگاه سيد جمال بتواند اقدامي انجام دهد.
و از طرفي نيز انتظار ميرود اين همايشها كمك كند كه علاوه بر اثبات هويت ايراني اسدآبادي بودن سيد جمال، اين افكار كه وي افغاني است از ذهن مردم كابل پاك شود.
اهداف در بنياد
عطايي مهمترين موضوعات مورد نظر در راستاي عملكرد و اهداف بنياد سيد جمال را اين چنين تشريح ميكند:
- تثبيت ايراني و اسدآبادي بودن وي كه به عنوان يك شخصيت هويتبخش به نسل حاضر و آينده در جريان تعميق هويت فرهنگي مؤثر است و البته بخشي از وجوه بزرگ دانش، هويت ما و پشتيباني قوي براي نسلهاي پس از خودش است و از طرفي هم تحكيم فرهنگ ديني، بومي و وحدت ملي در اين شناخت مثمر خواهد شد.
تأكيد بر شناخت و معرفي
شخصيت اسدآبادی
شخصيت سيد جمالالدين يك هويت اثرگذار بوده است؛ بخصوص در زماني كه استعمار بر شرق و جهان اسلام احاطه داشته است. سيد با آرمانها و ايدههايش زمينه خلاصي را از اين يوغ كه به واسطه استعمار غرب سيطره انداخته بود، فراهم كرد؛ بنابراين ميتوان گفت كه شناخت سيد جمالالدين اسدآبادي و معرفي اين شخصيت در بيداري مشرقزمين و در رهايي آنها از سلطه حاكميت غرب در ابعاد مختلف فرهنگي، سياسي و اقتصادي اثرگذار است.
به عقيده عطايي رسالت دوم اين بنياد اين است كه در قالب مجله، مقالات و كتابهاي مختلف و همچنين برگزاري همايش، شخصيت اين بيدارگر شرق را براي مردم بازآفريني، بازنشاني و بيان كند تا اثرات پايدار بيداري اسلامي و بازسازي جوامع اسلامي نقش مؤثر را بتواند ايفا كند.
بنياد چه بايد بكند؟
از نظر وي بايد راهبرد تعيين شود، اعضاي بنياد سياستهاي منظمي داشته باشند تا در هويتبخشي و معرفي انديشهها، برنامهاي راهبردي تنظيم و اجرا كننند و براي نشستهايي كه برگزار ميشود مثل همين همايش سيد جمال، يك سياستگذاري در تحقق راهبردها عنوان شود؛ زيرا در غير اين صورت تنها خودمان را با اين نشستها در حصار شعار حبس ميكنيم و كار خاصي جز يك برنامهاي كه اثري از آن از روز همايش به بعد باقي نميماند، انجام ندادهايم و اينجا ضرورت دارد كه بنياد با رسمي شدن حضورش جديتر وارد شود تا در معرفي شخصيت سيد جمال كار عملي و راهبردي اجرايي كند.
بنياد را هويت دهيد
اين رياست دانشگاه در ادامه ميگويد: با توجه به اينكه شوراي فرهنگ عمومي كشور هويت و جايگاه بنياد را پذيرفته است، اينك اين وظيفه استان و شهرستان است كه مكاني براي بنياد و فعاليتهايش تعيين كند تا اين هويت عملاً شكل بگيرد و سپس به اجراي رسالتش و برنامههاي مورد نظر بپردازد و مثل ساير بنيادها جايگاه اعتباري خود را از وزارت فرهنگ قالب بگيرد.
سيد جمال براي احياي فرهنگ اسلامي جهاد كرد
وي سيد جمال را شخصيتي برجسته و پيچيده ميداند كه با آغاز سفرهايش در سن 16 سالگي با بسياري از مسائل آشنا شد و فرهنگ و تمدن آن سرزمين را شناخت و با مقايسه آن به اين موضوع رسيد كه جوامع اسلامي (شرق) تحت سيطره و احاطه غرب است و همچنين سبب آسيبهاي بسياري به آنها شده است؛ لذا با بازديدها و سفرهاي مختلف از ديگر مناطق جهان تلاش كرد تا عظمت و شكوه شرق را از سيطره غرب رها و عيان كند كه بخشي از اين احاطه مربوط به استعمار غرب بوده است و علوم و فنون آن روز در عالم شرق كه بسيار مبتدي و قديمي بود را با ايجاد مراكز علمي، جديد و تازه كرد؛ لذا اين چنين شخصيتي نياز به شناسايي و معرفي و اثبات اصالت و هويت براي آيندگان دارد.
+++++++
شكر نعمت
نعمتت افزون كند
مهدي ناصرنژاد
هجدهم اسفندماه در تقويم ايراني با بزرگداشت شخصيت سيد جمالالدين اسدآبادي، بيدارگر و استعمارستيز ايراني رقم خورده است.
سيد جمالالدين اسدآبادي در سال 1217 خورشيدي پا بر عرصه جهان گذاشت و عمر پربار خود را وقف تبليغ دين اسلام و زدودن آفتهاي كفر و الحاد فرهنگ غربي از دامن دين و مردمان مسلمان كشورهاي جهان كرد. سيد جمالالدين اسدآبادي شخصيت و تفكراتي فراملي داشت و براي توسعه بنيادگرايي اسلامي و نهضت بيداري مسلمانان در قرن گذشته به نقاط مختلف مسلماننشين در چند گوشه جهان سفر كرد و با مليتهايي چند خو گرفت و به همين لحاظ چند كشور سوداي سهمخواهي از مليت و شخصيت و آوازه جهاني او را دارند.
به مناسبت بزرگذاشت اين متفكر بزرگ و بيدارگر، پنجشنبه همين هفته نيز مراسمي با حضور مسئولان تراز اول فرهنگي كشور و سيد جمالشناسان ايراني و خارجي در زادگاه او برپا است و اميد ميرود يكبار ديگر صداي نخستين متفكر مدرن و فعال اجتماعي سده گذشته از زادگاهش به گوش جان جهانيان برسد. در همين حال آيين بزرگداشت سيد جمالالدين اسدآبادي به عنوان يكي از مفاخر نامي استان همدان و كشورمان، سرآغاز مباركي است براي شكلگيري سال تجليل و پاسداشت بزرگان دين و علم و فرهنگ و ادب خطه دارالمؤمنين همدان و پايتخت تاريخ تمدن كشورمان كه پيشتر از اين مسئولان استان وعده آن را دادهاند و محمدابراهيم الهيتبار، معاون سياسي امنيتي استاندار همدان نيز بر آن صحه گذاشته و اعلام كرده است در سال 94 اراده و برنامهريزي وسيعي براي بزرگداشت مفاخر زنده و گذشتگان استان وجود دارد و سال متفاوتي را از اين نظر تجربه خواهيم كرد. در واقع شناسايي و تجليل از مفاخر ايراني رويكردي عقلاني و آيندهنگرانه است كه سالهاي اخير در كشورمان قوت گرفته و ميرود تا جايگاه از دست رفته خود در مدار فرهنگ و ادب و تكاپوي اجتماعي اين مرزوبوم كهن و افتخارآميز را باز يابد. ايران اسلامي مهد بزرگان، انديشمندان و عالمان بيشماري در شعر، ادب، طب، نجوم، فيزيك و شيمي است كه بسياري از نظريات و دستاوردهاي علمي ايرانيان در اغلب دانشگاههاي معتبر بينالمللي تدريس ميشود.
تكريم و عزيز شمردن مفاخر گذشته ايران در واقع راهگشايي و تشويق براي دانشپژوهان جوان و معاصر است تا راه و رسم خود را بشناسند و بجويند. بيتوجهي به اينگونه گنجينههاي ملي و تاريخساز، ميتواند انگيزهاي براي وسوسه و طمع كشورهاي ديگر كه به نوعي در برخي از ريشههاي فرهنگي با ايرانيان مشترك هستند، باشد تا مگر بخشي از اين افتخار و مايه سربلندي را به نام كشور خود مصادره كنند. امروزه برخي كشورها كه داعيه قدمت و ريشهآفريني دارند، با هر دستاويزي در صدد انباشت پرونده و سبقه اصالتي براي خود هستند و بدشان نميآيد نام آن دانشمند و اين عارف و يا فلان رشته اصيل ورزشي و اثر برجسته هنري در فهرست مفاخر و آثار ملي آنها ثبت شود. ملت ايران قدرشناس و شكرگزار است، چون، شكر نعمت، نعمتت افزون كند.
+++++++++
سید یک «انسان» مبارز
«... حوزهها خودشان را مهیا کنند برای مقاومت... «آنها» از «انسان» میترسند. «آنها» که میخواهند همه چیز ما را به یغما ببرند، نمیخواهند در دانشگاههای ما یک نفر «آدم» تربیت بشود... از آن میترسند. وقتی که یک آدم در حوزه، در مملکتی پیدا شد، مزاحمشان میشود. یک «سیدجمال» پیدا شد که «مصر» را میخواست منقلب کند، از بینش بردند...»
امامخمینی(ره)- نجف اشرف، آذرماه 1347
«جمالالدین مرد لایقی بود... شاه وقت او را گرفت و با وضع فجیعی تبعید کرد و... زحمات او به نتیجه نرسید.»
امام خمینی(ره)- پس از انقلاب
«سید جمالالدین یک انسان تعیینکننده و گشاینده یک راه نو در تاریخ ملتهای مسلمان است... بیداری ملتهای مسلمان جزو برکات وجود سید جمالالدین است. این عالم بزرگ و مبارز، اولین کسی است که هیمنه قدرتهای اروپایی را در میان ملتهای اسلامی، شکست و ابهت آنها را از بین برد...»
آیتا... سید علی خامنهای
فرهنگ اسلامی و نیچریه
«... فرهنگ اولی این مرد- سیدجمالالدین- فرهنگ اسلامی است... رفت اروپا و زبانهای اروپایی را به دست آورد و با فرهنگ اروپا آشنا شد، ولی اول شخصیت او در فرهنگ اسلامی منعکس شد...
یک رساله نوشته به نام نیچریه که 100 سال پیش از این رساله نوشته شده، واقعاً عالی است... هیچکس را من ندیدم در رد مادیون به این استحکام رساله بنویسد... سید بعضی از مثالات را به زبان فرانسه نوشت و 100 سال پیش منتشر شد... فوقالعاده عالی و از فرهنگ اسلامی مایه میگیرد...»
شهید مرتضی مطهری
«مادیگری در قرن هیجدهم رونق پیدا کرد و در قرن نوزدهم به صورت یک مکتب عرضه شد. اما وقتی دانشمندان حقیقت را با عینک بیرنگ مورد بررسی قرار دادند، این «کاخ پنداری» رو به ویرانی نهاد.
فیلسوف بزرگ اسلام مرحوم سیدجمالالدین اسدآبادی در ایام اقامت در هند، رسالهای در رد عقاید این گروه به عنوان «نیچریه» نوشت... امید است که نسل جوان از این اثر ارزنده بهرهمند گردد...»
جعفر سبحانی
سید: فلسفه و عرفان
«... سید برای فلسفه الهی- اسلامی ارزش قائل بود. فلسفه تدریس میکرد و پیروان خویش را به آموختن حکمت الهی- اسلامی تشویق میکرد. شاگرد وفادارش محمد عبده را به مطالعه فلسفه وادار نمود. گویند عبده دو دستنویس از «اشارات» بوعلی را به خط خود نوشته و یکی را به ستایش از سید پایان داده است. ظاهراً در اثر همین تشویق سید بود که عبده به چاپ و نشر برخی کتب فلسفی پرداخت... «احمد امین» در کتاب «ظُهر الاسلام» میگوید: در زمان فاطمیان شیعی، فلسفه در مصر رواج داشت، بعد فلسفه از مصر رخت بربست... در عصر اخیر سید جمال که گرایش شیعی داشت و به مصر آمد، بار دیگر فلسفه در مصر رواج یافت.
... سید علوم عقلی را از مرد بزرگ – حیکم متأله، فیلسوف عالیقدر و عارف بزرگ- آخوند ملاحسینقلی همدانی که خود از شاگردان برجسته مرحوم ملاهادی سبزواری بوده فرا گرفته است و به علاوه در محضر این مرد بزرگ که ضمناً همشهری سید نیز بوده با مسائل معنوی و عوالم عرفانی آشنا شده است...
کسانی که شرح حال سید را نوشتهاند به علت آنکه با مکتب اخلاقی و تربیتی و سلوکی و فلسفی مرحوم آخوند همدانی آشنایی نداشتهاند، از آن به سرعت گذشتهاند و توجه نداشتهاند که شاگردی سید در محضر آخوند همدانی چه آثار عمیقی در روحیه سید تا آخر عمر داشته است.
این بنده از وقتی که به این نکته در زندگی سید پی بردم، شخصیت سید در نظرم بُعد دیگر و اهمیت دیگری پیدا کرد...»
شهید مرتضی مطهری
بانی نهضت بازگشت به اسلام
...«سید جمال» فریاد میزند تا مسلمانانی که در تمام آسیا و آفریقا برده 4 تا کلنل انگلیسی و فرانسوی و پرتغالی و ایتالیایی و اسپانیایی هستند، آزاد بشوند و رهایی یافته، به اسلام و قرآن بازگردند.
فریاد میکشد به اسلام جهاد بازگردیم تا از این ذلت و بدبختی بیرون بیاییم. قرآن را دوباره بگشایید و بخوانید و استعمار را بکوبید. «او» مثل روح ملتهب و مجروح در هند، اروپا، ایران و ترکیه میچرخد و فریاد میکشد و خوابها را میآشوبد! مصر خوابآلودی را که در زیر با بردگی و استعمار و ذلت به مرگ نشسته بود چنان بیدار میکند که انگلستان در یک روز چندبار کابینه تشکیل میدهد.
«سید جمال» نهتنها به عنوان یک مصلح اسلامی، بلکه در چهره یک انقلابی ضداستعماری در دنیای اسیر برخاست و فریاد برآورد و نخستین کسی است که نهضت بازگشت به اسلام و نخستین شعار رنسانس اسلامی در عصر جدید و در سطح تمدن و اندیشه این زمان و این نسل مطرح کرد و اولین کسی است که با تکیه بر مذهب اسلام جنبش ضد استعماری و آزادیخواهی و نهضت رهایی بخش اسلام را آغاز کرد و این افتخار و پیروزی بزرگی بود..
«سیدجمال»، مردی که با استعمار غربی که در اروپا اسلام را لجنمال کرده با استعمار فرهنگی و فکری مذهب را در دنیا نابود کرده با دانشمندان وابسته به کلیسا که علیه پیغمبر اسلام به فحاشی و سمپاشی دائمی مشغولند و با مادیونی که اصولاً ریشه خداپرستی را میزنند، یک تنه وارد مبارزهای بیامان میگردد و بزرگترین مدافع اسلام میشود، اما از پشت خنجر میخورد و مطرود و تنها میشود... دشمن با حربه فحش و تهمت به میدان میآید، معلوم میشود که خلع سلاح شده است. اما 40 سال بعد فریادش اوج میگیرد و در تمام کشورهای اسلامی نهضتهایی پدید میآورد که هرگز فرو نمینشیند...»
دکتر علی شریعتی
عدل یا استبداد؟
«...ساعتی در زیر لوای عدل به سر بردن افضل است از اینکه شخص مالک روی زمین باشد... از این بدتر زندگانی چیست که مستبد ستمکار، رعیت را مثل «دوّاب» به هر سویی که خواهد ببرد. در مأکل و مشرب آنها را اختیار ندهد، سیر کردن و گرسنه داشتن به فرمان او باشد. بند نمودن و رها کردن نیز به صواب و صلاح او و پایبند ظلم بر آنها نهاده، بر میخ استبداد بسته بدارد. نه نظامی در زندگی و نه ارداهای از خود؟... آفت استبداد از آفت حریق وحشتناکتر است. بدا به حال ملتی مبتلا به این آفت. و بدبخت خردمندانی که در آن میانه نه دست ستیز دارند و نه پای گریز!. این است که شخص عاقل در این مهالک مرگ را بر حیاتی بدین سختی، ترجیح میدهد...»
سید جمالالدین حسینی (مقدمه تاریخ ایران)
سید و تاریخشناسی
«...سید دشمن انگلیس بود و به هر صدمهای که به نفوذ انگلیس میتوانست برساند، خشنود بود... در مسأله امتیاز انحصار دخانیات بر ضد آن کار کرد. سید از دُهات و اشخاص فوقالعاده بود و در عصر خود منشأ نهضت مهمی در اغلب ممالک اسلامی شد.
زبان عربی و فارسی و ترکی همدانی و ترکی استانبولی را خوب میدانست. فرانسه را هم به قدر کفایت حرف میزد و میخواند. انگلیسی و روسی اگر میدانسته به واسطه اقامتش در لندن و پترزبورگ بود، شاید افغانی و هندی را هم همینطور میدانست. کتب عربی و فارسی خیلی میخواند و کتب فرانسوی هم مطالعه میکرد. در کتاب «تاریخالافغان» از لنورمان (Lenormand) عالم فرانسوی نقل میکند. «تاریخالافغان» به عربی از آثار باقیه او است.
سید تمام عمر را به اعلی و درجه و شدیدترین وجهی بر ضد انگلیس مجاهدت کرد و تعصبی فوقالعاده در این باب داشت و دارای عقیده افراطی و روح خصومت نسبت به انگلیس بود و در دیباچه کتاب تاریخالافغان خود در سخن از انگلیس این عبارت را دارد: «انگلیس، کفتاری است که بلعیدن 200 میلیون مردم و آشامیدن آبهای رود گنگ و سند او را سیراب نکرده و اکنون میخواهد همه دنیا را بخورد! و آبهای نیل و جیحون را نیز بیاشامد!» ...این خصومت افراطی در هند و گاهی در مصر و افغانستان و بعضی ممالک دیگر دیده شده است... .
این شخص جهان شهرت... علم و فضل و اطلاع وسیع بر علوم اسلامی از معقول و منقول و تاریخ و تسلط عظیم در زبان عربی داشت و در واقع او را میتوان یک نابغه شمرد.
سید حسن تقیزاده
دو نوع «العروهالوثقی»
«... این است که میگوییم: عالمان دین و طلاب راستین، باید بدانند که غیر از عروهالوثقای مرجع اسبق مرحوم سید محمدکاظم یزدی، عروهالوثقای دیگر نیز هست و برای مسلمانان و اجتماعات اسلامی با توجه به سیاستهای جهانی و استعمارها و تکالیف مسلمانان در این مسائل، فروع و مسائل این عروه نیز مطرح است و توجه به این فروع و مسائل نیز واجب تکلیفی است و بر عالم، نظر در آنها «واجب» است زیرا که به حکم تجربه و مشاهده با هوشیاری نسبت به مسائل این عروه (سیاسی- دینی) و عمل به آنها و مقاومت بر سر آنهاست که میتوان مسائل آن عروه را نیز داشت و عمل کرد و فرزندان را بر طبق آنها تربیت نمود وگرنه استعمار و عوامل آن، آن مسائل را یکی یکی هدم؟؟؟ میکنند!
این 2 کتاب، یکی شامل احکام فقهی و عبادی فردی و معاملات است، از عالم فقیهی بزرگ در اسلام، و دیگری شامل احکام اجتماعی و معاملات سیاسی دینی است از عالم اجتماعی و فیلسوفی سیاسی و بزرگ در اسلام. و این 2مقوله در صدر اسلام -یعنی در متن اسلام- یکی بوده ست، سپس در روزگاران بعد از هم جدا شده است و همین جداشدن، باعث بزرگترین زیانها و انحطاطها برای مسلمانان گشته است.
پس اکنون چرا باید عالمان عروه فقهی تا این اندازه از عروه اجتماعی جدا و دور و بیخبر باشند؟ و راستی، آیا چگونه تواند بود آن همه توجه و تدریس و تحشیه و تزاحم بر سر آن «عروه» و این همه بیخبری و ناآگاهی از این «عروه»؟!
و این است که میگویم: این کتاب -عروه اجتماعی و امثال آن- باید جز کتب درسی حوزهها قرار گیرد و همین گونه روحانیت اسلام بهویژه طلاب جوان باید درباره سیدجمالالدین و امثال او، مطالعات بسیار داشته باشند. زیرا باید افکار اجتماعی- اسلامی سید جمالالدین در حوزههای علمیه، درسی نباشد و مورد رسیدگی و تأسی قرار نگیرد؟...»
محمدرضا حکیمی
+++++++++
مردی که از دیار مادستان برخواست
همزمان با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در ایران که مظهر استبداد و خودکامگی بود اروپا وارد دنیای جدیدی شد و در جاده پیشرفتهای مادی و صنعتی پیشتاز بود. (حرکت میکرد)
در این زمانه، سرزمینهای اسلامی از 2 سوی استعمار خارجی و حکومتهای فردی و استبدادی گرفتار و روز به روز به اضمحلال کشیده میشدند.
در چنین شرایطی ملل اسلامی به انتظار و استقبال منجی برای پرچمداری آزادی و گسستن زنجیر استعمار نشسته بودند.
چنین شخصیتی میبایست بر پیشرفت غرب و علل عقبماندگی ملل مسلمان و نیز اصول حاکم بر سرزمینهای اسلامی آگاه و پاینده باشد.
سید جمالالدین اسدآبادی در سال 1217 هجری شمسی در محله سیدان شهر اسدآباد همدان دیده به جهان گشود و امید و آرزوی جهان اسلام برای یافتن رهبری آگاه و مصلحی جهانی به حقیقت پیوست.
وی در مکتب تشیع و در محضر مراجع تقلید بزرگ زمان، شیخ مرتضی انصاری و ملاحسینقلی همدانی تربیت یافت و در اوان جوانی در علوم تفسیری، حدیث، فقه، اصول، کلام، منطق، فلسفه و ریاضی متبحر شد.
در 16 سالگی به همراه یکی از علمای مورد وثوق، از راه آبی وارد بمبئی در هندوستان شد.
وی در این شهر که بیشتر یک بندر تجاری بود دریافت که تمام مقدرات هندوستان در اختیار انگلستان است.
از این زمان فعالیتهای اصلاحی و سیاسی سید آغاز شد و ضمن شناسایی استعدادهای دشمن استعمارگر و بررسی جنبههای قوت و رمز موفقیت آنان، به تجزیه و تحلیل علل و منشأ ضعف و انحطاط مسلمانان برآمد.
وی سپس به قصد زیارت خانه خدا از هندوستان خارج شد و به مدت 3 سال از مکه مسیر مدینه، اردن، دمشق، حُمص، حلب، موصل، بغداد، نجف و تهران را طی کرد و اوضاع تمامی شهرهای مهم اسلامی را بررسی کرد.
در این زمان افغانستان به تازگی از ایران جدا شده بود. اسدآبادی برای آگاهیرسانی و فعالیتهای اصلاحی وارد افغانستان شد و حدود 6 سال در آن جا اقامت کرد و با انجام خدمات عامالمنفعه و اصلاحی و انتشار روزنامه و احداث بیمارستان، پستخانه و کاروانسراها و گسترش دامنه فعالیتهای فرهنگی و سیاسی، رهبران سیاسی و مردم افغانستان را از نقشههای پشت پرده استعمار پیر، آگاه ساخت.
با تنگ شدن عرصه فعالیت سید از سوی دشمن استعمارگر، وی ناچار شد به هندوستان سفر کند، درحالیکه انگلیسیها نتوانستند حضور او را تاب بیاورند و او را مجبور به ترک هندوستان کردند.
سفر سید جمالالدین اسدآبادی به مصر و تربیت شاگردانی چون محمد عبده و حضور در تحولات اجتماعی و فرهنگی این کشور، نقطهعطفی در مبارزات و روشنگریهای این دانشمند جهان اسلام به شمار میرود.
پس از سالها اقامت در مصر، وی بار دیگر به هندوستان بازگشت و در 2 جبهه با روشنفکران غربزده و استعمارگران انگلیسی به مبارزه پرداخت.
این مهاجر فی سبیلا...، باز هم مجبور شد با ترک هندوستان، به انگلیس و فرانسه مهاجرت کند.
انتشار مجله عروهالوثقی، دیدار و بحثهای فلسفی با ارنست رنان، فیلسوف و مورخ شهیر فرانسوی و گفتوگو با رجال سیاسی آن کشور از جمله فعالیتهای سید جمال بود.
وی در سال 1304 قمری به دعوت ناصرالدینشاه به تهران رفت ولی دیری نپایید که مورد ترس و وحشت و کینه شاه و اطرافیانش قرار گرفت و عذرش را خواستند.
سفر سید به روسیه و فعالیت ایشان در آن کشور، موجب دعوت دوباره برای بازگشت به تهران شد، اما بار دیگر بیش از 6 ماه نتوانستند او را تحمل کنند و با حالت بیماری او را از ایران اخراج کردند.
افشای خیانت و بیلیاقتی ناصرالدین شاه قاجار در اداره کشور و ایجاد روزنامه ضیاءالخافقین در رجب سال 1309 قمری در اروپا به فعالیتهای سیاسی و اصلاحی سید علیه استبداد داخلی در ایران شدت بخشید.
و سرنوشت چنین رقم خورد که از سال 1310 قمری در استانبول ترکیه ساکن شود و باقی عمرش را در راه تأسیس جبهه واحد اسلامی و اصلاحات سیاسی در حکومت عثمانی سپری کند.
کاری که با احساسترس سلطان عبدالحمید ثانی، موجب از دست دادن جان سید اسدآبادی شد و 1314 قمری؛ 18 اسفند 1275 هجری خورشیدی به لقاءا... پیوست.
از سید جمال به عنوان بیدارگر مشرق و حکیم جهانی و روزنامهنگاری آگاه به زمانهاش یاد میشود.
کتب و رسالههای قضا و قدر، اسلام و علم، نیچریه یا ناتورالیسم، الوحده الاسلامیه، الواردات فی سر التجلیات و صدها نامه، سخنرانی، مقاله، مذاکره و مصاحبه سید از او به یادگار مانده است.
در یک سده گذشته، علما و اندیشمندان اسلامی او را پیشتاز حرکتهای اصلاحی و دینی دانسته و درسآموز مکتب آگاهیبخش او بودهاند.
2 نامه تاریخی سید خطاب به میرزای شیرازی، مرجع تقلید عصر بعد از واقعه تحریم تنباکو و قتل ناصرالدینشاه به دست میرزارضا کرمانی از شاگردان سید جمالالدین، از جمله فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ایشان در جغرافیای ایران است.
ارنست رنان، فیلسوف فرانسوی درباره او میگوید:
هنگامی که با سید جمالالدین روبهرو میشدم و گفتوگو میکردم، آزادمنشی، بزرگمنشی و اخلاصی که از قلب او میتراوید، اینگونه در نظرم میآورد که گویی با یکی از مشاهیر پیشینیان روبهرو شدهام. گویی به چهره ابنسینا یا ابنرشد مینگرم، یا یکی از آن آزادگان بزرگ است، که در خلال 5 قرن، نماینده همه افکار و آداب انسانی بودهاند.
سید جمال شخصیتی جامعالاطراف و زندگی پر حادثهای داشت.
او عمر 58 ساله خود را مصروف شناخت عصر خویش و تلاش در جهت ارتقای وضعیت مسلمانان کرد.
وی که پرورده فرهنگ اسلامی بود با سفر به کشورهای مختلف اسلامی و اروپایی، هم به تفاوت عمیق میان وضعیت 2 جهان شرق و غرب وقوف یافت و هم با اندیشهها و مکاتب عصر خود آشنایی پیدا کرد.
این مهاجرتهای مادی و فکری ذهن جستوجوگر و روح بیقرار سیدجمال را واداشت تا در احوال ملل سابقه و دول لاحقه و سبب صعود و نزول و باعث طلوع و افول آنها تأمل کند تا مگر "درد اصلی شرق" و درمان آن را بیابد.
سید جمال به فراست دریافت که مهمترین مشکل جهان اسلام خطر استعمار بهویژه انگلستان است و مهمترین راه دفع این خطر، دعوت مسلمانان به اتحاد و وحدت کلمه است.
از اینرو تمام نیرو و نبوغ خود را مصروف بیداری و آگاهی مسلمانان کرد و فارغ از تعلقات معمول و بدون انتساب خویش به سرزمین و ملتی خاص، به کشورهای مختلف سفر کرد و از انواع روشها و تلاشها برای رسیدن به مقصود استفاده کرد.
تا به قول شهید مطهری، رستاخیزی در اندیشه مسلمانان به وجود آورد و هم در نظامات زندگی آنها.
کلیه شخصیت سید جمال را میتوان "علو همت" دانست که یک رشته به هرجا سرکشید و هر ندایی سر داد و از هیچ مانعی نهراسید و حیات خویش را وقف آرمان اصلاحی خود کرد تا مگر "بیداری ملل شرق" را ببیند.
+++++++++
نابغه شرق
سید جمال، پرورده فرهنگ اسلامی بود و در فقه، اصول، منطق، فلسفه، تفسیر، حدیث و سرانجام هیئت و نجوم، دستی یافته بود ولی اساساً مشربی عقلگرا داشت و نیز حکمت، خرد و عرفان را در خدمت اصلاح افکار مردم میخواست.
با این حال سید جمال بیشتر مرد عمل بود تا قلم، و آثار کم به جای مانده از او هم، در واقع بخشی از مبارزههاي سیاسی و فرهنگی اوست که درباره موضوعات مختلف به صورت سخنرانی، رساله، مقاله و نامه منتشر شده است.
از جمله رساله نیچریه، مقالات جمالیه، و مقالات روزنامه عروةالوثقی.
استاد شهید مرتضی مطهری:
با اینکه درباره سید جمال فراوان گفته و نوشته میشود، ولی راجع به "تز اصلاحی" وي کمتر سخن میرود.
سید جمال به راستی مرد عمل، تحرک و بیگانه با سکون و آرامش بود.
وي عصر خویش را میشناخت و با نگاه ژرف خود، تحولات آینده را پیشبینی میکرد و میگفت: "بزودی حدود جغرافیای سیاسی دگرگون میشود و تحول بزرگی در خطمشیهای جهانی به وجود میآید و روابط بینالملل بر هم میخورد."
سید جمال میدید که "سیل تجدد به سرعت به طرف شرق جاری است"، بنابراین زمان را برای بیداری و قیام مسلمانان مناسب دیده و برای نیل به این مقصود از روشها و وسایل گوناگون و ناهمسانی بهره جست. ایراد خطابه، نگارش مقاله در جراید عصر، انتشار جریده عروةالوثقی و ضیاءالخافقین، و به اعتباری بنیانگذار روزنامهنگاری سیاسی در جهان مسلمانان، ترغیب علمای مذهبی به مبارزه علیه استعمار و استبداد، از جمله نامه معروف به میرزا رضای شیرازی، تشکیل محافل درسی و سیاسی، فعالیتهای تشکیلاتی، مثل تأسیس "حزب الوطنی" در مصر، و بالاخره اقدامات دیپلماتیک و رفتوآمد میان درباریها با هدف ایجاد "انقلاب از بالا" در کارنامه عمر این حکیم و مصلح جهانی به چشم میخورد.
سیدجمال، وجدان بیدار عصر بیخبری مسلمانان بود که اهداف و آرمانهای بزرگ چون اتحاد اسلام را در سر میپروراند و برای تحقق آنها، بیصبرانه و پایدار به هر تلاشی دست میزد. اگرچه، کمتر دغدغه تناسب یا اثربخشی این روشها در کوتاه مدت را، در سر داشت.
سخن سید در اواخر عمر خود چنین است:
ایکاش من تمام تخمِ افکارم را در مزرعه مستعد افکار ملت کاشته بودم.
چه خوش بود تخمهای بارور مفید خود را در زمین شورهزار سلطنت، فاسد نمیكردم.
آنچه در آن مزرعه کاشتم به نمو رسید، هرچه در این زمین کویری غرس كردم، فاسد شد. در این مدت هیچ یک از تکالیف خیرخواهانه من به گوش سلاطین شرق فرو نرفت، همه را شهوت و جهالت مانع از قبول گشت.
فیلسوف و نابغه شرقی و مصلح انقلابی و بیدارگر
+++++++++
اجرای طرح آرامش بهاری در ایام نوروز
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: استان همدان با اجرای طرح آرامش بهاری به استقبال مسافران نوروزی خواهد رفت.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حاجی رضا زینالعابدینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اجرای طرح آرامش بهاری در راستای خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی در کشور است.
وی افزود: به علت آرامش خاطر و معنویتی که در کنار نوادگان حضرت زهرا(س) برای مردم حاصل میشود، این طرح در 60 بقعه در استان اجرا میشود.
حجتالاسلام زینالعابدینی تأکید کرد: همچنین طرح چیدن سفره هفتسین با القاب و نامهای حضرت زهرا(س) از دیگر برنامههای این سازمان است، این القاب شامل سلیمه، سیده النساء، سرالله، سر العظمه، سعیده، ساجده و سماویه است.
وی تصریح کرد: در طول تعطیلات نوروزی 25 خیمه معرفت در بقعهها برپا میشوند که در این غرفهها مشاوران و مبلغانی برای پاسخگویی به مسائل شرعی و مشاوره مذهبی حضور دارند. همچنین در این غرفهها مسابقات قرآنخوانی و نقاشی برای کودکان برگزار خواهد شد.
حجتالاسلام زینالعابدینی با اشاره به برنامههای لحظه سال تحویل تصریح کرد: در لحظه سال تحویل نیز مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در بقاع متبرکه حضور خواهند داشت و به اجرای برنامه و خواندن دعای تحویل سال و زیارت خاصه حضرت زهرا(س) خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: در روز 15 اسفند نیز آزمون پایانی طرح حافظان قرآن کریم در 8 شهرستان استان و در 11 رشته مختلف برگزار خواهد شد که در هنگام اجرای این طرح، ناظران فرهنگی حراست و اداره کل در محل برگزاری آزمون حضور خواهند داشت و بر روند اجرای مسابقه نظارت میکنند. حجتالاسلام زینالعابدینی با اشاره به ایام سوگواری حضرت زهرا(س) گفت: سومین برنامه اداره موقوفات استان که همزمان با استانهای دیگر در سراسر کشور اجرا خواهد شد، طرح سوگواره یاس نبوی است، این طرح در بقاع متبرکه اجرا خواهد شد و در آن سخنرانان و مبلغان به تبیین خصایل و ویژگیهای حضرت زهرا(س) خواهند پرداخت و سعی بر این است که حضرت زهرا(س) به عنوان الگویی برای مردم به ویژه زنان جامعه معرفی شود.
وی تأکید کرد: تبلیغات این طرح آغاز شده است و این طرح به مدت 5 روز، از دوم فروردین سال 94 آغاز می شود و تا 6 فروردین ادامه خواهد داشت.
حجت الاسلام زین العابدینی همچنین از اجرای طرح رهروان یاس نبوی خبر داد و گفت: این طرح در روز شهادت بانوی بزرگ اسلام و دو ساعت مانده به اذان مغرب در امامزاده شاخص هر شهر برگزار می شود. این برنامه مختص بانوان بوده و از بانوان استان دعوت می شود در این مراسم حضور پیدا کنند.
وی در پایان تاکید کرد: سعی شده است که امسال خادمین با لباس متحدالشکل و ظاهری آراسته در خدمت زائرین عزیز باشند.
++++++++++
تدفین پیکر یک شهید گمنام در پادگان شهید قهرمان
پیکر یکی از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس با استقبال مردم شهیدپرور همدان در تیپ 316 زرهی شهید قهرمان تشيیع و به خاک سپرده شد.
به گزارش ایسنا، فرمانده تیپ 316 زرهی شهید قهرمان در این مراسم با تسلیت ایام فاطمیه گفت: حضور شهید گمنام در پادگان شهید قهرمان مایه خیر و برکت و منشأ تحول روحی و معنوی سربازان و کادر است.
امیر سرتیپ ستاد "حمزه بیدادی" اظهار کرد: این شهید گمنام در منطقه بیداد سال 67 به شهادت رسیده است که امروز حضور این شهید در پادگان قهرمان موجب عطرآگین شدن فضا شده است.
وی افزود: حضور شهدا تداعیگر ایام دفاع مقدس ایثارگریها، استواری، از خود گذشتگی و... رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و آزادگان است.
فرمانده تیپ 316 زرهی شهید قهرمان با اشاره به اینکه گاهی اوقات وجود یک شهید مطهر والا مقام موجبات هدایت یک ملت خواهد بود و این در حالیست که ما خیل عظیمی از شهدا را داریم، تصریح کرد: شهید گمنام نیست و در واقع ما گمنام هستیم؛ چراکه از غافله شهدا جا ماندهایم و امروز برای تجدید بیعت با شهدا و امام شهدا در کنار پیکر این شهید گمنام جمع شدهایم.
وی با بیان اینکه تا آخرین قطره خون راه شهدا را ادامه میدهیم، اضافه کرد: امروز جوانان و ملت ایران نیازمند حضور و شرکت در محفل شهدا هستند؛ زيرا شهدا عزت و شرف را به ما بخشیدند.
بیدادی در ادامه خاطرنشان کرد: شهدا، ایثارگران و رزمندگان به کلمه ایثار و جهاد و عزت معنا بخشیدند و در کارزار واقعی به منصه ظهور رساندند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این شهید بزرگوار در 20 سالگی به شهادت رسیده است، بيان کرد: جوانانی که به دفاع مقدس رفتند و به شهادت رسیدند نسل طلایی انقلاب هستند و تربیتیافتگان مکتب امام حسین(ع) هستند و افتخاری آفریدند که برای همیشه در تاریخ میدرخشد.
فرمانده تیپ 316 زرهی شهید قهرمان با بیان اینکه این شهیدان مکتب، دین و انقلاب را برای همیشه بیمه کردند، بيان کرد: باید خدا را به خاطر اینکه در این برهه از زمان زندگی میکنیم شاکر باشیم چراکه رهبری شجاع، بصیر و مقتدر داریم که در عرصه بینالمللی به ایران اسلامی اقتدار و عزت بخشیده است.
وی با بیان اینکه شهدا با خدا معامله کردند، گفت: در این معامله بزرگ خدا به شهدا برای همیشه بهشت را عطا کرده است و شهدا نزد خدا روزی میخورند.
بیدادی با اشاره به اینکه به برکت خون شهدا ما ملتی مقتدر هستیم، تصریح کرد: امروز ایران اسلامی به دليل این اقتدار سرنوشت خیلیها را تغییر میدهد و در برابر استکبار ایستاده است.
وی ادامه داد: امروز رسالت بزرگی داریم که باید تلاش کنیم و به همه شهدا قول دهیم که راه پاک آنها را با صلابت تا پیروزی امام زمان(عج) ادامه دهیم.
++++++++
شکاف بیکاری استانها ۳ برابر شد
کدام مناطق کشور بیکارترند؟
نابرابری فرصتها، توزیع نامتوازن امکانات، هجوم سرمایهگذاریها به برخی مناطق و محرومیت بعضی استانها از فرصتها موجب ایجاد ۱۰ درصد شکاف بیکاری در کشور شد. هماکنون بیکاری در کرمانشاه ۳ برابر مرکزی است.
نرخ بیکاری یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی در کشورها و همچنین ملاکی برای عملکرد مناطق داخلی هر کشوری محسوب میشود. اینکه نرخ بیکاری در کشوری پایین و کمتر از ۵ درصد باشد، میتواند نشانه موفقیت آن کشور در اجرای سیاستهای توسعهای و علامتی از رونق در اقتصاد باشد.
به گزارش مهر، در این شرایط تقریباً تمامی نیروی کار کشور میتواند در مشاغل گوناگون حضور داشته باشند و جابجاییها نیز در شرایط منطقی و مناسبی انجام شود. به بیان سادهتر نرخ بیکاری میتواند ملاکی باشد تا نشان دهد نیرو و سرمایه انسانی کشور در چه شرایطی به سر میبرند.
بر پایه این گزارش، متأسفانه در ایران نرخ بیکاری از شرایط مناسبی برخوردار نیست، تعداد متقاضیان کار بالاست و شکافهای عمیقی بین فرصت دسترسی به مشاغل بین زنان و مردان وجود دارد. در واقع عموماً نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان ۲ برابر و بیشتر از آن است و این نرخ برای زنان جوان زیر ۳۰ سال کشور تا ۵۰ درصد نیز تخمین زده شده است.
شکاف بیکاری
در مناطق مختلف کشور
طبق آمارهای موجود بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در هیچگونه فعالیت اقتصادی و توسعهای کشور نقش ندارند و تنها مصرفکننده هستند؛ از آن سو تعداد افراد تحت تکفل شاغلان ایرانی از برخی دیگر از کشورها بالاتر است که نشان میدهد افراد فشار بیشتری را برای تأمین هزینههای خانوار تحمل میکنند.
نرخ مشارکت اقتصادی در ایران پایین و زیر ۴۰ درصد است؛ در حالی که این نرخ در کشورهای توسعه یافته بالاتر از ۶۰ درصد بوده که نشاندهنده درصد بالاتری از جامعه در جریان رشد و توسعه کشور است. البته به نظر میرسد اقتصاد ایران فعلا در شرایط و ظرفیت مناسبی برای پذیرش میلیونها تقاضای جدید فعالیت اقتصادی مردم هم قرار نداشته باشد.
در دهههای گذشته جوانان و بهویژه فارغالتحصیلان ایرانی با مسائل و دشواریهای فراوانی برای ورود به بازار کار مواجه بودهاند و میتوان به جرأت بیکاری و تلاش برای ورود به عرصه کار و فعالیت اقتصادی را بزرگترین چالش جوانان تحصیلکرده دانشگاهی کشور برشمرد.
کارشناسان بازار کار معتقدند به دلیل تغییرات یکباره جمعیتی در ایران در دهه ۶۰ و پس از آن رسیدن میلیونی نیروی کار جوان کشور به سن کار در دهه ۸۰ به بعد، موجب انباشت تقاضای کار در ایران و از بین رفتن تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار شده است.
همچنین تغییراتی که در فرهنگ و نگاه جامعه نسبت به تحصیلات دانشگاهی به وجود آمد موجب شد تا صدها هزار نفر پس از فراغت از تحصیلات متوسطه راهی دانشگاهها شوند و این مسائل موجب میشود تا اولویتها و خواستههای افراد نسبت به کار و اشتغال نیز تغییر کند؛ بنابراین افراد تحصیلکرده دیگر هر شغلی را نمیپسندند و با وجود تشکیل صف تقاضا برای ورود به برخی عرصهها، تقاضا برای اشتغال در برخی حرفهها به صورت کلی خلوت و خالی از متقاضی میماند.
چگونه به شغل
نگاه میکنیم؟
از سویی نبود توسعه متوازن در مناطق مختلف کشور، توزیع نامناسب درآمدها و فرصتها در استانهای کشور؛ تمرکز سرمایهگذاریها در بخشهایی از کشور و خالی ماندن برخی مناطق از انجام فعالیتهای اقتصادی موجب شده تا امروز فاصله و شکاف نرخ بیکاری در استانهای کشور به ۱۰ درصد برسد که البته این شکاف در پاییز سال ۹۲ به میزان ۱۵ درصد بوده است.
به عقیده کارشناسان اینکه فاصله معناداری بین نرخ بیکاری استانهای مختلف یک کشور وجود داشته باشد علاوه بر اینکه نشاندهنده بیعدالتی در توزیع امکانات و فرصتها در آن کشور است، از سوی دیگر هشداری است برای برنامهریزان و سیاستگذاران کلان کشور تا ترتیبی اتخاذ شود که اینگونه شکافها در مناطق مختلف کشور به نحوی کاهش یابند.
علی طیبنیا، وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید در این باره معتقد است: برقراری عدالت جنسیتی یکی دیگر از ارکان عدالت درون نسلی است. مشاهده وضعیت شاخصهایی چون میزان تصدی پستهای مدیریتی از سوی خانمها در مقایسه با آقایان، نرخ بیسوادی، دسترسی به امکانات ورزشی و تفریحی، نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده و... نشان میدهد که کشور ما با تحقق عدالت جنسیتی فاصله دارد.
وزیر اقتصاد تحقق عدالت جغرافیایی را به عنوان یکی دیگر از ارکان دستیابی به توسعه پایدار و منطقهای عنوان کرد و گفت: وضعیت ۳ شاخص نرخ بیکاری، میزان دسترسی به آب سالم و میزان برخورداری از تحصیلات ابتدایی در استانها نشان میدهد که با وضعیت مطلوب عدالت جغرافیایی هم فاصله زیادی داریم.
وزیر اقتصاد:
عدالت جغرافیایی نداریم
در پاییز سال گذشته فاصله بیکاری در استانهای کشور به میزان 9/14 درصد بوده و بهترین وضعیت بیکاری با ۴ درصد برای استان گلستان از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده بود و در عین حال، بدترین وضعیت بیکاری نیز در استان لرستان با 9/18 درصد، ذکر شده بود؛ بنابراین شکاف شدید 9/14 درصدی بیکاری از استانی در شمال کشور تا استانی در غرب کشور، نشاندهنده نابرابر بودن فرصتهای دستیابی به امکانات، سرمایهگذاریهای نامتوازن، فقیر ماندن برخی مناطق از جریان توسعه و مسائلی از این دست است.
با این حال تلاش مردم مناطق مختلف کشور برای ایجاد فضاهای اقتصادی و اشتغالزایی نیز نمیتواند در کاهش نرخ بیکاری تأثیرگذار نباشد. در تابستان سال جاری فاصله بیکاری استانها اندکی کاهش یافت و به 1/11 درصد رسید و مرکز آمار ایران بهترین وضعیت بیکاری را با 1/5 درصد مربوط به تهران و بدترین اوضاع را مربوط به بیکاری 2/16 درصدی در خراسان شمالی دانست.
آخرین آمار اعلام شده نیز مربوط به پاییز امسال است که در آن نرخ بیکاری در بهترین وضعیت برای استان مرکزی 5/5 درصد و در بدترین وضعیت در استان کرمانشاه 3/15 درصد اعلام شد که باز هم نشاندهنده شکاف 8/9 درصدی بیکاری در استانهای کشور است.
مهاجرت میلیونی
در جستوجوی شغل
بنابراین با توجه به آمارها و شرایطی که در استانها تنها در بخش آمارهای بیکاری وجود دارد میتوان مهاجرتها و جابجایی هزاران نفر از شهروندان ایرانی به مناطق دیگر کشور را در جستوجوی کار توجیه کرد. اینکه فردی از شمال کشور پس از در کیلومترها راه خود را به نقطهای در جنوب کشور میرساند؛ میتواند تنها یک دلیل داشته باشد و آنهم فقط کار است.
اینکه امروز جمعیت تهران میلیونی شده و دهها هزار نفر از جمعیت استانهای مختلف برای زندگی در پایتخت حضور دارند، تنها برای کار است و اگر دلایل دیگری نیز دارد به اندازه کار و اشتغال اهمیت ندارد و این بیکاری است که افراد را وادار میکند تا صدها کیلومتر از خانه و کاشانه خود دور شوند.
بنابراین تا زمانی که شکافهای نرخ بیکاری به صورت معنادار بین استانها و مناطق مختلف جغرافیایی کشور وجود داشته باشد نمیتوان انتظار داشت مهاجرت معکوس از کلانشهرها به سمت شهرهای کوچک و یا از شهرها به سمت روستاها شکل بگیرد، چون زمینه آن فراهم نیست.
++++++++++
نگاهی به اندیشه سید جمالالدین اسدآبادی پس از 118 سال
بازگشت به اصل
حسین پارسا
بررسی تاریخ سیر تکامل انسان، بدون در نظر گرفتن تاریخ تمدن اسلامی کاری ابتر و ناتمام است. اسلام در طول 5 قرن از حدود سال 700 تا 1200 میلادی از لحاظ نیرو، نظم، بسط قلمرو حکومت، اخلاق، سطح زندگی، وضع قوانین منصفانه انسانی، ادبیات، دانشوری، علم، طب و فلسفه پیشاهنگ جهان بود. تمدن اسلامی از طریق تاجران مسلمان، زائران مسیحی، مسافران معمولی و جهانگردان، بهویژه جنگجویان صلیبی به همراه اجناس، آداب و رسوم، اختراعات، تألیفات و تفکرات اسلامی، وارد اروپا شد و زندگی اروپایی را از همه جهت غنی و پربار کرد و آنان را در آستانه خیزش علمی و رشد اقتصادی قرار داد. انحطاط مسلمانان عوامل داخلی و خارجی مختلفی داشت. بررسی و تحلیل این عوامل از کارهایی بود که سالها بسیاری از متفکران مسلمان را درگیر خود کرد. بزرگترین سؤال این بود که چرا دنیای اسلام عظمت و شکوه دوران پیشین خود را از دست داده است و چه دلایلی در این مسیر موجب این امر شده است و بیش از آن، برای بازگشت به آن شکوه پیشین چه باید کرد! در میان همه کسانی که در راه پاسخ به 2 پرسش بالا تلاشهای زيادی کردهاند بیش از هركس نام یک نفر ميدرخشد، کسی که سلسلهجنبان جنبشهای بیدارگر اسلامی میشناسندش و سالها الهامدهنده بسیاری متفکران مسلمان پس از خود نام گرفته است؛ سید جمالالدین اسدآبادی.
سفر به کشورهای مسلمان و غرب
در تحلیل این موضوع که چه شد سید جمال به آن مرتبه از اهمیت و جایگاه رسید که امروزه تفکرات او را سرچشمه تفکرات مصلحانه و بیدارگر در دنیای اسلام میشناسند بحث بسیار است. اما فارغ از شخصیت فردی وي که انسانی تیزهوش و متفکر بود، سفرهایی که از دوران نوجوانی به همراه پدر و بعدها به صورت شخصی انجام داد در شکلگیری شخصیت اجتماعی و تفکرات وي نقش بسزایی داشت. وي در 10 سالگی به همراه پدر سفر به قزوین را آغاز کرد و همین راهی شد که سرنوشت وي را تا انتهای عمرش در سفر رقم زد. سید جمال 2 سال در قزوين درس خواند. در اوايل سال 1266 هجری قمری به تهران رفت و پس از مدتی به نجف مسافرت کرد. وي 4 سال در نجف ماند و به طور کامل اسلام را مطالعه کرد. در سال 1270 هجری قمری به هند مسافرت كرد. پس از آن از كشورهاي جهان اسلام و اغلب كشورهاي اروپاي غربي بازديد كرد. از جمله آنها پاریس، لندن و آمریکا بود. سفر به غرب در کنار بازدید از کشورهای اسلامی از جمله ایران و مصر و هند، جرقههای تفکر و اندیشه او را شکل داد. سید جمال در طول همه عمر خود که در سفر بود به تدریج این پرسش را پاسخ داد که راه نجات جوامع مسلمان از مشکلات و دشواریها در چیست.
مشکل چه بود؟
سید جمالالدین اسدآبادی درد جوامع مسلمان را در 3 نقطه تشخیص داد: یکی استبداد داخلی که سالها همه حاکمان سعی داشتند به هر نحو بر مردم حکومت کنند و در این راه از هیچ وسیلهای نیز دریغ نمیکردند. همین روش سبب شکلگیری استبدادی میشد که بیداری را از مسلمانان میگرفت. عامل دوم استعمار بود. سید جمال در طول سفرهای خود به بلاد مسلمان و غرب به این نتیجه رسید که غرب که سالها زیر سیطره معنوی تمدن اسلامی بوده است، اينك تعمداً سعی در سلطه متقابل بر جوامع مسلمان دارد. برای این هدف آنها تلاش میکنند چه در عرصههای مادی و چه معنوی جوامع مسلمان را تحت تأثیر و نفوذ خود قرار دهند. سومین عامل هم که سید جمال از دردهای کشورهای مسلمان ميدانست خرافات و دوری از اصل اسلام بود. از نظر وی درمان تمامی دردهای مردم مسلمان در بازگشت به اسلام راستین، اولیه و کمک گرفتن از آن است.
آغاز اصلاحات دینی و اجتماعی
آنچه سید جمال به عنوان چاره مشکلات جوامع اسلامی به طور مشروح در کتابها و نوشتههای به جا مانده از او در دسترس است بر چند نکته مهم استوار است. اما عصاره تفکرات وی بازگشت به اسلام است. این بازگشت حاوی مفاهیم مهمی است، نخست اینکه از نظر سید جمال مسلمانان برای نجات از انحطاط باید به اسلامی بازگردند که حقیقی و به دور از پیرایههای خرافی است. از نظر وی اسلام اولیه بزرگترین گنج و منبع بیداری و سعادت مسلمانان است. نکته دوم آن است که اسلامی که سید جمال مسلمانان را به بازگشت به آن ترویج میکند اسلامی اجتماعی، قدرتمند و تأثیرگذار است. لازمه این 3 عامل نیز پویایی است که باید به طور مشخص در جامعه حضور داشته باشد و نقش بیآفریند. به همین دلیل وي به شدت با طرح مباحثی مانند جدایی دین از حکومت مخالف بود و این کار را به زیان جامعه میدانست. وی به درستی تشخیص داده بود که برای جامعه مسلمان، اسلام به مثابه ایدئولوژی اصلی زندگی است و دور کردن عمدی جامعه مسلمان از اسلام آنها را بیش از پیش بیهویت میکند. برای ترویج چنین دیدگاهی سيد جمال با 2 دیدگاه درگیر بود. دیدگاه نخست با برداشتهای پویا از احکام اسلام مخالف بود و به شکلی سنتی از اسلام دفاع میکرد و دیدگاه دوم نیز غربگرایانی بودند که کمرنگ شدن اسلام را بهترین راه نجات جامعه میدانستند. در میان این 2 گروه سید جمال از اسلامی سخن میگفت که در عین پویایی به اصول و منبع اصلی سعادت بشر وصل است. از نظر او مسلمانان برای پیشرفت در عین تبعیت از اسلام راستین و پیاده کردن آن در تمام شئون زندگی باید علوم و فنون جدید را نیز یاد میگرفتند و در زندگی به کار میبردند. همه این تفکرات در نهایت برای بالابردن اعتماد به نفس و خودباوری مسلمانان به آنچه هستند و آنچه دارند بود. دیگر برنامه اساسی سید جمال اتحاد مسلمانان بود، سالیان زیاد در سفر بودن او را به نتایج ارزشمندی رسانده بود. از نظر وی نیمی از بزرگترین عوامل عقب نگهدارنده مسلمانان نبود اتحاد ملل مسلمان با یکدیگر بود. سيد جمال در پي اتحاد بود. برنامه نوسازي وي، جامعه سياسي مبتني بر اصول دين، همبستگي ملي و ديني بود. جمع بين دين و سياست، آزادي و كرامت انسان، عدالت اجتماعي، استقلال امت و امامت و رهبري سياسي علماي دين از اهداف سيد جمال بود.
سید جمال در دنیای معاصر
با گذشت 118 سال از درگذشت سید جمالالدین اسدآبادی تفکرات و اندیشه وي تأثیرات شگرفی بر دیگر متفکران دنیای اسلام گذارده است. در همان سالها وی بر شاگردانی همچون محمد عبده، از - بنیانگذاران اخوانالمسلمین- تأثیرات زيادی گذاشت. در ایران نیز سید جمال چنان پراهمیت و تأثیرگذار بود که بارها تبعید شد. حاکمان از اندیشه وی بیم داشتند. قدرت اندیشه وي چنان بود که توانست بر ضارب ناصرالدین شاه قاجار تأثیرات مستقیمی بگذارد. این تأثیرات فراتر از مرزهای ایران آن زمان بود. بزرگانی همچون اقبال لاهوری همواره خود را شاگرد اندیشه سید جمال میدانستند و در دوران معاصر نیز تأثیر وی بر اندیشمندانی همچون امام موسی صدر، شهید مطهری و دکتر شریعتی بر هیچ کس پوشیده نیست.