«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی چند روزی است درپردیس سینمایی قدس همزمان با سینماهای ایران و ترکیه اکران میشود، از این رو ضمن معرفی این فیلم سینمایی و مرور حواشی آن، از لزوم توجه به چهرهها و مفاخر ملی گفتهایم.
شاید همدانیها هنوز اطلاع ندارند این اثر فاخر راهی همدان شده است وگرنه سانس های سینمای همدان پر مخاطبتر از روز گذشته بود.
بالاخره و پس از ۲ بار جابه جایی زمان اکران فیلم، «مست عشق» به صورت همزمان بر پرده پردیس سینمایی قدس همدان، سینماها در ایران و ترکیه نقش ببندد، بلیت فروشی این فیلم از ۲ اردیبهشت آغاز شده است و تاکنون بیش از ۲۳ هزار بلیت با ارزشی بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به پیش فروش رسیده است.
«مست عشق» برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که مواردی نظیر ارتباط مولانا و شمس تبریزی، عشق مولانا به شمس، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا و عشق او به خدا را به تصویر میکشد. در واقع در این فیلم ۵ سالِ پر از اتفاق زندگی مولانا را مشاهده میکنید.
۲۴ شهریور ۹۸ اعلام شد قرار است داستان زندگی شمس و مولانا در قالب اثری به نام «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیهکنندگی مهران برومند ساخته شود. گفته میشد که قبل از شروع فیلمبرداری، حدود ۳ سال برای این پروژه زمان گذاشته شده است و این اثر در نهایت پس از ۵ سال با حواشی فراوان امروز آماده اکران در سینما شده است؛ تا قبل از این فیلم تنها در سریال «جلال الدین»، کودکی مولانا در قاب تلویزیون به نمایش گذاشته شده بود، همچنین «دیدار شمس و مولانا»» در قالب یک اپرای عروسکی با عنوان «اپرای مولوی» به کارگردانی بهروز غریب پور، آهنگسازی، بهزاد عبدی و همایون شجریان در قالب صدای شمس تبریزی و محمد معتمدی در قالب صدای مولانا به تصویر کشیده شده بود. نمایش «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری نیز نگاهی به دیدار شمس و مولانا در قالب یک تئاتر داشت.
به گزارش مهر، «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی درباره مولانا جلالالدین محمد بلخی شاعر نامدار ایرانی است و به یکی از مهمترین بخشهای زندگی مولانا میپردازد، دیدار شمس تبریزی و مولانا منجر به تحول در مولانا و شکوفایی طبع شعر در او شد؛ با توجه به شگفتیهای دیدار شمس و مولانا و ابهامات در اتفاقات بین این ۲ شاعر و عارف که منجر به تحول عمیق در مولانا شده است احسان جوانمرد و فرهاد توحیدی از نویسندگان این فیلم گفته اند که در طول ساخت مشورتهای بسیاری از مولویشناسان برجسته از جمله دکتر محمدعلی موحد دریافت کردند و تلاش شده است تا داستان بسیار به واقعیت نزدیک باشد.
مفاخر ملی و طرحهای فیلمسازی
مدتها است که کشورهای همسایه و منطقه برای تصاحب شخصیتهای ملی، باستانی، داستانها و افسانههای سرزمین ایران گوی رقابت را از یکدیگر دزدیدهاند؛ از «تومیریس» ساخته قزاقستان و تصویرسازی ضد ایرانی از ماجرای مبهم مرگ کوروش، سریال «آلپ ارسلان» و ترک خواندن پادشاه ایرانی، سریال «نابغه کوچک» و ترک خواندن ابوعلی سینا فیلسوف و پزشک نابغه ایرانی و تحریف واضح محل تولد و زندگی این شخصیت برجسته ایرانی گرفته تا سریال «حشاشین» ساخته مصر و تحریفها در رابطه با حسن صباح و فرقه اسماعیلیه تنها بخشی از این رقابت است.
واضح است که مدیران فرهنگی این کشورها با درک درست از ظرفیتها و نقش جدی سینما در فرهنگسازی از طریق تصویرسازی و بهرهگیری از جادوی سینما، با سرقت شخصیتها و جعل تاریخی به تقویت روحیه ملیگرایی و ایجاد وحدت بین مردم خود و برجستهسازی مفاخر و اسطورهها دست میزنند. این پتانسیل و ظرفیت ویژه سینما در برجستهسازی تاریخ و تمدن یک ملت موضوع راهبردی است که در دهه اخیر مورد غفلت مدیران سینمایی ایران واقع شده است و حرکت به سمت سینمای قهرمان محور و ساخت آثاری نظیر «مست عشق» میتواند آغازی برای توجه به نقش راهبردی سینما در راستای احیای ارزشهای ملی باشد.
«مست عشق» از این رو قابل توجه است که به خود جرأت داده و سراغ یکی از شخصیتهای برجسته تاریخ ایران رفته است، امروزه کمتر کارگردان و تهیه کنندهای به دنبال تصویرسازی و دراماتیزهکردن شخصیتهای ملی میرود. فارغ از کیفیت فیلم که باید مورد نقد و بررسی واقع شود، این انگیزه و اقدام به ساخت چنین اثری شایسته قدردانی است.
باید منتظر ماند و دید که «مست عشق» با وجود بهرهگیری از بازیگران و عوامل پشت دوربین مطرح ایرانی و خارجی و داستانی جذاب که در راستای احیای مفاخر ملی ایران زمین تولید شده است، چقدر میتواند در اکران موفق شود و آیا مخاطبان با استقبال از این فیلم بر این فرضیه که تنها فیلمهای کمدی ظرفیت فروش و موفقیت در گیشه را دارند، پایان میدهد؟